zondag 30 december 2018

Goede voornemens en Nieuwjaarsrolletjes

Begin januari schreef ik een blogje met al mijn goede voornemens. Ik had bedacht dat die goede voornemens misschien beter uitvoerbaar waren als ik ze op mijn blog zette. Dat opschrijven ging prima, het uitvoeren van al die goede voornemens viel niet helemaal mee.

Zo wilde ik minimaal 500 kilometer fietsen, voor sommigen een peulenschil, maar ik beken eerlijk dat ik hier heel snel de auto pak. Het zijn zo'n 400 kilometer geworden. Tja, volgend jaar beter.
En dan 3 kilo afvallen. Dat viel ook al niet mee. Momenteel weeg ik nog 1 kilo minder dan vorig jaar. Dan mag ik wel niet teveel oliebollen eten om met die kilo minder het nieuwe jaar in te gaan.
Ook mijn mooie Noorse vest wilde ik afbreien, maar dat ligt nog steeds in een eenzaam hoekje te wachten. Ik zie een beetje op tegen dat doorknippen van het vest, dus dat loop ik lekker uit te stellen. Misschien ook maar doorschuiven naar volgend jaar.

 

Wel breidde ik 2 paar sokken en maakte ik de sjaal voor mijn zus af en breidde een truitje voor het hondje van mijn nichtje.


Met Puck (het hondje dus) gaat het nog steeds goed. Begin december werd ze 20 jaar! Ze kreeg zelfs een cadeautje van de dierenarts en een verjaardagskaart, want het was het oudste hondje in hun praktijk. Ik ben benieuwd of ze nog zo tierig blijft en de 21 jaar mag halen. We zullen zien.

Verder wilde ik zakjes naaien voor fruit en groenten, tassen maken voor de winkel en ook wilde ik meer wol spinnen. Tja, die voornemens kunnen gewoon weer op het lijstje voor 2019. Maar al met al ben ik toch niet ontevreden over dit jaar hoor.

Ik maakte ook een aantal dingen die ik nog steeds volop gebruik.



Het boodschappen lijstje-broodplankje (KLIK) , de ovenhandschoenen (KLIK) en het knijperzakje (KLIK) zijn drie dingen die vaak van pas komen. Dus die heb ik niet voor niets gemaakt.

Als je zo door je blog bladert is het toch wel heel leuk om te zien wat er het afgelopen jaar zo allemaal gebeurd is. En handig is het ook. Want vandaag maakten we traditiegetrouw nieuwjaarsrolletjes en het recept kon ik nu zo even opzoeken op mijn blog.

Dochterlief en vriend hielpen dit jaar bij het bakken van de rolletjes. 

Tja, alle begin is moeilijk, maar ze hadden wel een hoop lol.

Hierbij nog een keertje het recept:

500 gram Zeeuwse bloem (patent bloem kan ook wel)
400 gram kristalsuiker
225 gram boter
2 eieren
1 zakje vanillesuiker
evt. mespuntje zout

Smelt de boter met een heel klein beetje kokend water. Meng de suiker en de vanillesuiker erdoor.
Voeg de eieren toe en klop tot een luchtig beslag.
Meng de bloem erdoor. Maak het beslag evt. dunner door er lauw water aan toe te voegen. Ik voegde een beetje water toe om een iets dunner koekje te krijgen. Hoe meer water je toevoegt, hoe dunner het koekje. Is dus een beetje uitproberen. En dan bakken in je wafelijzer. Heerlijk!!

En nu op naar de jaarwisseling. Ik wens jullie een goed uiteinde en een nog beter 2019.
Tot volgend jaar!
Marie-Louise


3 opmerkingen:

  1. Ik doe nooit aan goede voornemens, lukt me toch nooit om het vol te houden. Ben vast niet streng genoeg voor mezelf.
    Vind het wel heel leuk om te lezen wat anderen allemaal van plan zijn.
    En heel fijn om te lezen dat daar ook niet alles lukt.
    Hele fijne jaarwisseling en ik hoop dat ik in het nieuwe jaar weer van jou blogjes mag genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, kniepertjes kun je toch niet in z'n geheel eten, haha. En 20 jaar is wel heel erg oud voor een hond hoor, heel bijzonder!
    Ik wens jou en je gezin een hele fijne jaarwisseling, en ach, die goede voornemens, misschien dat er in 2019 wel wat van komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie voornemens....ach ja, gewoon doorschuiven die hap, daar kun je in 2019 ook gewoon mee beginnen toch.
    400 Kilometer, zeer knap!! Oké, geen 500, maar wat is nou 100 kilometer op zo'n aantal? Net als 1 kilo.....ook niks toch, je bent er 2 kwijt, nou, petje af hoor.
    Fijne jaarwisseling en op naar een vers, schoon, fris jaar.
    Kijken wat dat ons gaat brengen.
    In ieder geval lekkere kniepertjes, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen