maandag 5 augustus 2024

Ouderdom komt met gebreken

Ouderdom komt met gebreken, een waarheid als een koe. Maar gelukkig valt het nog wel mee hoor, eigenlijk heb ik weinig om over te klagen. Maar één ding vind ik dus wel lastig, je ogen gaan zo achteruit vanaf een jaar of 50. Ik merkte het voor het eerst op een vakantie in Denemarken, waar ik mijn borduurwerkje niet meer helemaal lekker zag. En ineens realiseerde ik me, ik moet een leesbril! En ja, sindsdien ging het bergafwaarts met die ogen. Overal slingeren de leesbrillen en ik heb er ook eentje permanent op mijn hoofd geparkeerd. Je wordt natuurlijk niet goed van dat bril op en af doen en zodoende heb ik sinds kort ook een multifocale bril. Ideaal, vooral als je iets gaat schoonmaken in je huis. Je ziet ineens overal het stof weer liggen.......

Ik heb ook veel meer behoefte aan een werkplek met goed licht. Sowieso het liefst een flinke TL-balk, vooral in de winter. Of een plekje in huis met voldoende daglicht, ook ideaal. Dus toen ik een paar weken geleden bij de kringloop een leuk klein tafeltje zag, greep ik mijn kans.


Het tafeltje was behoorlijk kaal, maar met een dikke laag bijenwas en flink oppoetsen zag het er ineens weer heel florissant uit. Het heeft precies de goede hoogte om er met een stoeltje aan te werken. En voor 's avonds heb ik de daglichtlamp er ook maar gelijk bij gezet. Het tafeltje staat op de lichtste plek in de huiskamer. Zo heb ik er een fijn werkplekje bij. Bijkomend voordeel is dat de eettafel nu niet de hele dag vol licht met mijn handwerkspullen.


Ik ben direct weer begonnen aan een nieuw breiwerkje. Het wordt een sjaal uit de nieuwe najaarscollectie van Rico. Als het klaar is zal ik de sjaal nog wel even showen. 


Een heerlijk breiwerk voor deze vakantie, niet te moeilijk, dus lekker voor de ontspanning. En uit één grote bol wol haal je een hele sjaal. Hoef je ook maar twee draadjes af te werken :).

Fijne dag en geniet van het mooie weer!
Marie-Louise



3 opmerkingen:

  1. Leuk, weer een berichtje van je te lezen! Je hebt zo wel een heel fijn handwerkhoekje gecreëerd zeg. Die Rico garens die je nu en de vorige keer liet zien, zien er vrolijk uit. En hoe minder draadjes af te werken, hoe beter!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je stond in de schijnwerper bij linkparty huisvlijt en via deze weg kwam ik ook eens buurten bij jou. Heb ook sinds kort zo een multifocale bril en dat was wel even wennen. Borduren en breien heel veel gedaan vroeger maar ja dat ging helaas niet meer door de verkrommingen aan beiden handen van de vingers. Typen doe ik me de 2 wijsvingers. Maar het was wel altijd en leuke bezigheid.
    Wens je fijne namiddag. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je op mijn blog kwam kijken. Mijn moeder heeft ook kromme vingers helaas. Ze kon een tijdlang nog wel haken, maar dat lukt nu niet meer. Gelukkig leest zij ook graag, dan heeft ze toch nog een fijn tijdverdrijf.

      Verwijderen