woensdag 22 mei 2024

Vlieblolim en nieuwe sokkenwol

Ken je dat, vlieblolim? Nee?  Het is de afkorting van vlierbloesemlimonade en hier thuis zijn we er dol op. Als de vlieren beginnen te bloeien beginnen de kinderen te "zeuren" om vlieblolim. En dus sta ik regelmatig met mijn emmer en schaartje in de tuin om de vlierbloesem te oogsten.

De eerste bloemschermen zijn alweer verwerkt tot limonadesiroop. En als de zon even wil gaan schijnen oogst ik nog meer, want het is hier thuis echt ons favoriete zomerdrankje. Ik gebruik altijd hetzelfde recept:

Los 500 gram suiker en 20 gram citroenzuur op in 1 liter water. Leg daar 25 vlierbloemschermen in. Je moet de schermen niet wassen, want je wilt zoveel mogelijk stuifmeel hebben. Ik laat dit mengsel 24 uur staan en giet het dan door een kaasdoek. Het vocht dat je opvangt breng je aan de kook en giet je in goed schoongemaakte flessen. Dop erop en klaar is je vlieblolimsiroop. Puur natuur en heerlijk!

Een uitgebreide beschrijving van dit recept vind je HIER  op mijn blog.

Afgelopen pinksterdagen waren echt heerlijk. We hadden geen verplichtingen en konden zodoende een beetje rustig aan doen en een wat rondlummelen. En dan ook nog heerlijk zonnig weer, wat wil een mens nog meer. Ik had zo mooi de tijd om een paar sokken op te zetten van nieuwe wol uit de winkel. Sinds kort verkopen we namelijk wol van Rico Design. Ik vind het een heel mooi merk. Ze hebben elk seizoen ook een breiboek met leuke patronen. Maar als eerste dus een paar sokken, lekker ontspannen breien.


Nieuwe wol testen is nooit een straf 😊



Even huishouderen en dan weer snel aan de sok!

Fijne dag
Marie-Louise

4 opmerkingen:

  1. Oh wat is dat een leuk zelfstrepend sokkenwolletje!! Veel plezier bij het breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja een heerlijk wolletje om te breien. Deze heet Fair Isle en daar lijkt het wel een beetje op vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Huh .....werk je in een wolwinkel ? Of lees ik dat verkeerd. Heel mooi garen mooi patroon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, het is niet helemaal een wolwinkel hoor. Mijn zus en ik hebben al jaren samen een soort dorpswinkel met cadeaus, boeken, babykleding, maar ook breiwol. Dus ik heb altijd een goed excuus om iets nieuws op de pennen te zetten.

      Verwijderen