woensdag 7 augustus 2024

Gebreide sjaal met I-Cord rand

En hopla, weer een sjaal af. Het is nog wel een beetje vroeg voor een wintersjaal, maar dat heb je met een winkel. Je loopt altijd een beetje voor, want je wilt die sjaal natuurlijk wel op tijd in de winkel hebben als voorbeeld voor de nieuwe winterwol.

De wol die ik gebruikte is Creative Chic-Unique DK van Rico Design. Met 1 bol van 200 gram brei je de hele sjaal. Het patroon staat in hun nieuwe breiboek Love-Wool herfst/winter 2024/2025.

Het is een lange smalle sjaal met een I-Cord rand, of in het Nederlands een "punnikrandje", maar dat klinkt zo lullig. Het breiboek gaf de volgende wonderlijke omschrijving: Zet 6 steken op. Dan: Begin van de toer 3 steken recht. Einde van de toer: 3 st. zoals av br. afh. En daar moest ik even diep over nadenken, maar toen begreep ik het. Omdat ik het in eerste instantie niet zo duidelijk vond hierbij een fotoreportage:

Zes steken opzetten. Dan 3 steken recht breien en de laatste drie steken averecht afhalen. Dus draad naar voren en 1 voor 1 averecht afhalen. Dan het werk keren en de naald herhalen. De draad zit dan halverwege, maar gewoon gaan breien, daardoor krijg je dus dat punnikrandje.

Dit doe je ongeveer 4 a 5 pennen. 

Vervolgens ga je meerderen, zo wordt je sjaal langzaam breder. Je breit aan het begin van de pen 3 steken recht, dan meerder je 1 steek en dan haal je de laatste 3 steken averecht af. Ik meerderde iedere vierde naald. Het middenstuk brei je in ribbelsteek (of in het aangegeven patroon). De eerste 3 steken brei je altijd recht en de laatste 3 steken haal je altijd averecht af. Eigenlijk heel eenvoudig dus.

En zo zou het begin van de sjaal er dan uit moeten zien. Je kan de sjaal nu zo groot maken als je zelf wilt en halverwege ga je niet meerderen maar minderen. En daar ga je net zo lang mee door tot je weer 6 steken over hebt. Dan nog 4 pennen breien en afhechten. (Voor dit voorbeeld heb ik het middenstuk niet in patroon gebreid, maar gewoon even in ribbelsteek).

Het is een heerlijk vakantieprojectje. Ik duik direct in mijn wolvoorraad om nog zo'n soort sjaal te breien. Wol genoeg tenslotte....

Fijne avond!
Marie-Louise

2 opmerkingen:

  1. Erg leuk geworden! ik probeer je uitleg te volgen, maar...: Als je de 3 laatste steken hebt afgehaald en het werk keert, zit de draad links van die 3 steken. Als je ze dan recht gaat breien, zou je de draad achter het werk door naar de 1e van de 3 steken moeten halen. Dan zit er toch een lusje, van voorbij steek 3 naar steek 1? Die zie ik op je foto's niet terug. Of is dat zo minimaal, dat het niet in het oog springt?
    Je begrijpt, ik vind hem zo leuk dat ik ook wel zoiets zou willen breien (lol).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik begrijp wat je bedoelt met dat lusje, maar als je de draad een beetje aantrekt bij de eerste steek die je breit, ontstaat er een soort rolletje (een beetje een punnikrandje dus). Probeer het maar, dan zal je zien dat het vanzelf goed komt.

      Verwijderen