dinsdag 8 december 2020

Koud weer, warme voetjes

Met dit gure weer kan ik echt behoefte hebben aan een paar lekkere warme sokken of sloffen, vooral als je 's avonds stil op de bank zit. Sokken die heb ik wel, maar een paar zelfgebreide sloffen ontbraken nog. Op internet zag ik allerlei leuke exemplaren voorbij komen en het zag er niet al te moeilijk uit, dus afgelopen week deed ik een poging om zelf een paar sloffen te breien.


Ik gebruikte de wol die ik over had van het gebreide IJslandse kussen. Het is Lettlopi van Istex. Ik werkte met een dubbele draad en breinaalden nr 6, zo krijg je een lekkere dikke en stevige sloffen die hopelijk een tijdje meegaan.

De Slof:
Ze 26 steken op met dubbele draad en naald nr 6. Brei 30 naalden recht. Je hebt nu achterkant van de slof gebreid. Je kunt nu op twee manieren verder breien. 


1. Sluit de 26 steken nu tot een cirkel en brei nogmaals 20 naalden recht. Omdat je nu in het rond breit wordt dit vanzelf tricotsteek. In de volgende naald brei je steeds twee steken samen (13 steken op de naald). Dan brei je weer ronde recht en vervolgens brei je nogmaals telkens twee steken samen. Vervolgens knip je de draad af en trekt deze door de overgebleven steken. Even afhechten en je teen is klaar. Nu hoef je alleen nog de hak te sluiten door de stof dubbel te vouwen en dicht te naaien. En klaar is je eerste slof.

2. Als je niet zo dol bent op "in de rondte breien", ga je na de 30 naalden recht gewoon door met breien. Je breit dan 20 naalden tricotsteek. In de volgende naald brei je steeds twee steken samen (13 steken op de naald). Dan brei je weer ronde recht en vervolgens brei je nogmaals telkens twee steken samen. Daarna knip je de draad af en trekt deze door de overgebleven steken. Nu moet je de bovenvoet nog even dichtnaaien. Dat doe je tot aan de ribbelsteek. Als laatste moet je de hak nog sluiten door de stof dubbel te vouwen en dicht te naaien. En klaar is je eerste slof.

Beide methoden voldoen prima, bij de eerste methode hoef je één naadje minder te sluiten omdat je in de rondte breit. De sloffen zijn makkelijk aan te passen aan de grootte van je voeten. Bij langere voeten gewoon iets meer naalden tricotsteek breien en bij grotere voeten een paar steken meer opzetten om een grotere slof te krijgen. Er zit ook behoorlijk wat rek in, dus ze passen al snel. De sloffen die ik gebreid heb zijn ongeveer maat 39. Mijn dochter met maat 38 past ze en ik met maat 40 krijg ze ook nog aan mijn voeten.

Het is nog zeker twee weken tot aan kerstmis, dus als je een beetje doorbreit kan je nog voor de hele familie sloffen onder de kerstboom leggen.


Fijne dag!
Marie-Louise


4 opmerkingen: