vrijdag 6 september 2024

Bandweven met een weefkam

Een paar jaar geleden kocht ik op vakantie in Denemarken een weefkam. En daarna deed ik een poging om een bandje te weven met die weefkam, maar je weet hoe het gaat, je eerste bandje is meestal niet zo mooi. En dan belandt zoiets bij mij al snel achter in de kast. Toch kwam ik af en toe op internet hele mooie bandjes tegen, bijvoorbeeld bij deze talentvolle dame: Klikkerdeklik. Ik wilde dat ook leren! Dus ik kocht wat mooie kleuren linnen, keek wat filmpjes op youtube en deed weer een poging. En nu ging het veel beter. Ja, ja, we weten het wel: Oefening baart kunst!


Het leuke van zo'n weefkam is dat je met weinig spullen al snel een mooi resultaat hebt. Geen ingewikkelde weefgetouwen, maar alleen een weefkam, een spoel om wat draad op te winden en een klemmetje of veiligheidsspeld om je weefsel vast te kunnen maken.


Actiefoto:) Ik heb de draden vastgemaakt aan het gebint in de kamer, maar buiten aan een tak kan ook, of aan een tafelpoot ofzo. Het andere uiteinde maak je vast aan je broekriem, of met een stukje touw om je middel. Dan de boel straktrekken en weven maar.

En dit is het resultaat.




Voor je het weet heb je een heleboel bandjes geweven. De hamvraag is natuurlijk, wat doe je met die bandjes? Wat dacht je van een boekenlegger, schoenveters, als lintje om een cadeautje mooi mee in te pakken, als chique lusje aan een handdoek, of als armbandje. En omdat het van linnen (of katoen) is gemaakt zijn de bandjes ook heel stevig, echt heel handig om van alles mee vast te maken.

Ik ga nog even oefenen (maar eigenlijk moet ik gaan koken).

Fijne avond!
Marie-Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten