zaterdag 31 augustus 2019

Koetsen op het erf

Vorige week kregen we toch zo'n leuke vraag. Er kwam een dame aan de deur. Zij vertelde dat haar vader een jaar of vijf geleden was overleden en dat hij een aantal hele mooie oude koetsen had. Ze was er nu aan toe om de koetsen te verkopen en zocht een mooie locatie om de koetsen op de foto te zetten. Samen met een fotograaf had ze wat door de omgeving gereden en zodoende waren ze bij onze boerderij beland. Zouden wij het goed vinden als er foto's van de koetsen gemaakt werden op ons erf? Nou, daar hoefden we niet over na te denken. Ik vond het zelfs heel leuk en stiekem was ik ook wel een beetje gevleid. Het is toch altijd leuk om te horen dat je tuin/erf gewaardeerd wordt.



Vroeg in de ochtend werden de koetsen gebracht. 
In de voorste koets op de foto heeft prinses Beatrix gezeten toen ze nog Koningin was. We hebben dat zelfs op een filmpje gezien.


Plaatjes waren het om te zien, wat een vakmanschap!

Ze werden her en der in de tuin opgesteld en gedurende twee uur werden er foto's gemaakt.
Ondertussen zorgde ik voor koffie en het was echt heel gezellig.


De koetsen waren helemaal opgepoetst, alles piekfijn in orde.


Hier kan je goed zien waar de koetsier zit. Naast de lantaarn zit de rem. Door daar aan te draaien wordt er een remblok tegen het achterwiel aangedrukt. Zo ingenieus gemaakt allemaal.


Dit is een zogenaamd Vis-a-vis. Je zit in zo'n rijtuig met de gezichten naar elkaar toe, vandaar de naam.


En opstappen op de bok doe je via de as van het wiel. Zo blijf je vanzelf lenig.

Het was een hele bijzondere ochtend en vroeg in de middag werden alle koetsen weer teruggebracht naar de loods. Ze zijn zo bijzonder dat ze echt niet nat mogen worden, gelukkig was het een stralende dag. Sommige koetsen zijn al meer dan 100 jaar oud.

En mocht je een koets willen kopen? Dat kan, maar het kost nogal wat, weet ik na deze mooie dag!

Fijne avond,
Marie-Louise







4 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere ervaring.
    En wat zijn dit mooie koetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms komt er zomaar ineens iets bijzonders op je pad!!
    Wat mooi om mee te mogen maken.
    Wat goed ook dat die mensen aan hebben gebeld en deze vraag durfde te stellen.
    Prachtige koetsen zijn het!!!
    Toen wij getrouwd zijn, zaten er ook in een koets.
    Ik reed paard en de koets werd voor het bruidspaar beschikbaar gesteld door de vereniging.
    Ik voelde mij echt een prinses toen ik dat in zat😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n bruiloft moet heel mooi geweest zijn want zo'n koets blijft toch bijzonder. Ik vraag me altijd af van wie de koets ooit geweest is en waar ze dan woonden. Dan zou ik stiekem wel even om een hoekje van de deur willen kijken, honderd jaar geleden.

      Verwijderen