vrijdag 11 april 2014

Theedoek met gehaakt randje en patroon

Soms denk je dat je een leuk idee hebt, zo'n idee van iets wat niemand nog gemaakt heeft. Tot je even googled, bijvoorbeeld op "theedoek" en "gehaakt randje". Dan blijkt toch maar weer dat je lang niet de enige bent met dat goede idee. Maar laat je er niet door afschrikken, gewoon lekker maken waar je zin in hebt.

Zo vrolijkte ik een theedoek op. Ik gebruikte dunne haakkatoen, geschikt voor haaknaald 1,5.
Eerst festonneerde ik met een scherpe naald een rand om de theedoek.

 
En toen haakte ik als volgt:
Toer 1: 3 vaste om elke steek van de gefestonneerde onderrand. Sluiten met een halve vaste.
Toer 2: 1 vaste, 3 lossen, 2 vasten overslaan en dit de hele tijd herhalen. Nu heb je allemaal boogjes waarop je de laatste toer gaat haken.
Toer 3: 1 vaste in de eerste lossenboog, 3 stokjes - 3 lossen - 3 stokjes in de tweede lossenboog.
1 vaste in de volgende lossenboog, 3 stokjes - 3 lossen - 3 stokjes in de volgende lossenboog.
Dit herhalen tot je helemaal rond bent.
 
 Je hebt 50% kans dat je precies goed uitkomt, en anders moet je op het laatst een beetje smokkelen. Dat ziet niemand en het scheelt een enorme berg telwerk.


Hier het resultaat van deze vrolijke theedoek, als ik genoeg zin heb haak ik er nog een leuke vaatdoek bij voor het blijde keukengevoel.


 
Voordeel van deze theedoek is de plaatsing van de lus, kan je mooi omheen haken zonder dat die in de weg zit. En lijkt ook mooi als je 'm ophangt.

4 opmerkingen:

  1. heel leuk ik heb deze als link op mijn publieke facebook geplaatst
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    vr gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That is so pretty - I would be afraid to use it as it is so nice, it would just have to hang in my kitchen looking pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk!!! deed dit toen mijn kinderen het huis uit gingen, kocht huishoudgoed bij de zeeman en haakte een randje om de theedoeken en een brede rand naaide ik op de hand en baddoeken.. staat zooooo chic!!

    BeantwoordenVerwijderen