zondag 28 januari 2024

Nieuw jaar, nieuw breiwerk

Het is toch verbazingwekkend hoe snel de tijd gaat, zo is het kerst en nu is januari alweer bijna voorbij. Je merkt nu ook echt dat de dagen wat lichter worden. Aan het eind van de werkdag rijd je nog in het licht terug naar huis (als je niet te laat stopt natuurlijk). En op zulke mooie dagen als vandaag kan ik ook mijn handwerk weer een beetje fatsoenlijk zien. Ik krijg vanzelf weer zin om iets te breien. 

Dit keer koos ik iets uit mijn stapel met ufo's om eindelijk af te maken. Het is een driehoekige omslagdoek gebreid van twee bollen wol die langzaam van kleur verlopen. Je krijgt zo een mooi effect en al ziet het er lastig uit, het is eigenlijk heel makkelijk. Dat zijn toch de beste projecten...

Je begint met een paar steken en meerdert iedere toer 1 steek aan beide kanten van je werk. Zodra je genoeg steken hebt om je werk te sluiten begin je in het rond te breien. Je zet zes steken op als knipnaad en meerdert aan iedere kant van deze knipnaad iedere ronde 1 steek.

Door het meerderen aan beide zijden van de knipnaad wordt je werk vanzelf driehoekig van vorm.

Hier zie je de knipnaad duidelijk, je breit afwisselend 1 steek met iedere kleur. Straks zigzag ik hier doorheen en dan kan ik het werk openknippen. En dan heb je dus een driehoek. Dan moet er nog een mooie rand omheen gebreid worden en klaar is je omslagdoek. Maar zover is het nog niet. Eerst nog even lekker breien.


O ja, de wol kocht ik alweer meer dan een jaar geleden in Deventer, bij een hele leuke wolwinkel: Astrid's wol.

Fijne dag!
Marie-Louise 


7 opmerkingen:

  1. Dat ziet er indrukwekkend uit. Vooral de knipbies zou dat met het hart in de keel doorknippen. Nee ik laat dat maar aan jou over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit een vest gebreid wat ook doorgeknipt moest worden. Dat ging best goed, dus ik waag weer een poging.

      Verwijderen
  2. Interesante forma de tejer. BESICOS.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig breiwerk! Ik krijg er ook bijna zin in... En wat heb je daar een fijn breihoekje om te zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja lekker hoekje he. De schommelstoel heb ik ooit bij een kringloop gevonden en is heerlijk om in te breien.

      Verwijderen
  4. Oh wat een prachtige kleurencombinatie heb je gekozen! Ik heb vorig jaar voor het eerst in mijn leven gesteekt, alleen mouwgaten en hals van een trui. Dat ging goed, maar onlangs ging het helemaal mis toen ik dat weer deed, nu bij een vest. Het garen is er plakkerig genoeg voor, maar helaas. Dus ik ga voorlopig geen knip meer zetten in breiwerk!
    Het bloemetje dat je erin breit is wel een schatje, welk patroon ben je aan het breien? Zo'n bloemetje zou ik best leuk vinden om te gebruiken in bijvoorbeeld een trui.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon heet Jewel Shawl, kreeg ik bij de wol. Misschien staat het ook wel op Ravelry. Voordat ik de sjaal doorknip haal ik hem twee maal onder de naaimachine door met een zigzagsteek in een afstekende kleur. Ik duim dat het dit keer ook weer goed gaat!

      Verwijderen