zondag 2 oktober 2022

Oogsten en haken

Eindelijk was het weer een beetje droog vanmiddag en dus spoedde ik mij met ladder en manden de tuin in om fruit te oogsten. De oogst van appelen en peren is super dit jaar. Vorig jaar was ik al klaar na twee keer stoofperen koken en een paar emmertjes appelen plukken, maar dit jaar moet ik ze met kratten tegelijk de tuin uitsjouwen. 


Kijk nu toch wat een rijkdom en dit is maar een fractie van wat ik kan oogsten. Het appelras op de foto is Bramleys Seedling, geschikt voor appelmoes en appeltaart. Zelfs de kweepeer produceerde dit jaar een kratje vruchten. Ik ga er kweeperengelei van maken. Dat vinden wij echt een traktatie met een versgebakken croissantje en een klodder roomboter. De hop heb ik uit de boom getrokken, die wil ik graag drogen en gebruiken in herfststukjes. Ben benieuwd of het een beetje mooi wil drogen, of helemaal bruin wordt. Nou ja, we zullen zien. 

De appelen zijn ondertussen tot appelmoes verwerkt en de stoofperen kook ik steeds met een grote pan tegelijk. Daarna geef ik de kinderen allemaal bakjes stoofperen mee als ze weer naar huis gaan na het weekend. Ja het is wat, zo heb je alle kinderen thuis en zo zijn ze uitgevlogen. Zoonlief woont nu op zichzelf in de stad en Dochter 1 en 2 delen een studentenhuisje. 

En na al het plukken en koken is het tijd om met de beentjes omhoog voor de houtkachel te zitten, haakwerkje erbij, heerlijk!


Dit is het laatste haakwerk wat van de haaknaald gleed.


Ik gebruikte 3 bolletjes Kidsilk Mohair van 25 gram en haaknaald nr 4. De sjaal is gewoon een rechte lap, dus niks moeilijks. Kies een leuke steek en beginnen maar.


En omdat er verder niemand meer thuis was probeerde ikzelf model te staan. Het was weer een hele exercitie voordat ik een beetje fatsoenlijke foto gemaakt had! (Leesbril erbij op, want anders zie ik niet eens wat voor foto ik maak.)


Nog even een close-up van de steek. Heel makkelijk, je haakt steeds 2 stokjes - 1 losse - 2 stokjes. Dit vormt het V-tje. Tussen die V-tjes haak je 3 lossen. Je keert de toer door 5 lossen te haken. En vervolgens weer een V-tje in het onderliggende V-tje en weer 3 lossen tussen de V-tjes. 

En nu lekker aan de koffie en eens bedenken wat ik hierna zal gaan maken.

Fijne dag!
Marie-Louise


4 opmerkingen:

  1. Buena cosecha y cosas muy ricas en tu cocina. La bufanda es preciosa. BESICOS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn reactie is weg.. Misschien bij de spam?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke steek voor een sjaal. De selfie is goed gelukt. Het blijft een kunst:))

    BeantwoordenVerwijderen