vrijdag 12 februari 2021

Crea 2021 - De C van Cape

Oei jongens, wat een kou de laatste dagen! Maar wat een prachtig weer overdag. Helaas had mijn lieve poppendochter nog geen jasje voor deze kou, dus deze week breide ik snel een cape voor haar.


Het is een heel eenvoudig patroontje en je breit het in een ommezientje (raar woord als ik dat zo type). 

Ik koos weer voor sokkenwol en gebruikte breinaalden met een dikte van 3 mm.

Zet 80 steken op en brei 6 naalden gerstekorrel (dat is 1 naald 1r, 1av en de volgende naald precies andersom zodat boven elke rechte steek een averechte steek komt en boven elke averechte steek een rechte steek).

Vervolgens blijf je de eerste en de laatste 4 steken van iedere pen gerstekorrel breien, de rest van de steken wordt tricotsteek. Zo brei je 30 pennen, dus iedere heengaande pen 4 gerstekorrel, 72 recht, 4 gerstekorrel en iedere teruggaande pen, 4 gerstekorrel, 72 averecht en 4 gerstekorrel).

Na deze 30 pennen ga je minderen. De 4 eerste en  4 laatste steken blijf je gewoon gerstekorrel breien. De overige steken brei je samen. Je hebt dan 4 gerstekorrel, 36 steken tricotsteek, 4 gerstekorrel. En dat doe je nog een keer. Je hebt dan 4 gerstekorrel, 18 steken tricotsteken, 4 gerstekorrel. Over deze 26 steken brei je nu  het volgende: 4 gerstekorrel, 18 steken boordsteek (1r, 1av), 4 gerstekorrel. Dit doe je gedurende 8 pennen en daarna kant je de steken af.

En klaar is je cape. Je kunt een drukknoopje aan de bovenkant naaien om de cape te sluiten.

Dus in het kort:

80 steken opzetten.
6 naalden gerstekorrel
30 naalden 4 gerstekorrel, 72 tricotsteek, 4 gerstekorrel
Minderen aan de goede kant: 4 gerstekorrel, 36x 2 steken recht samenbreien,  4 gerstekorrel
Minderen aan de verkeerde kant: 4 gerstekorrel, 18x 2 steken averecht samenbreien, 4 gerstekorrel
Kraagje: 8 naalden 4 gerstekorrel, 13 steken boordsteek (1r, 1av) 4 gerstekorrel
Afkanten en klaar!



Zoals je op deze foto kunt zien is ze nog niet helemaal klaar om de sneeuw in te gaan, want ze heeft helaas alleen nog maar een paar pantoffeltjes voor aan haar voeten. Dus er is nog werk aan de winkel.  Heeft iemand misschien nog een patroontje voor een paar warme laarzen?

Fijne dag en geniet van het mooie weer!
Marie-Louise


10 opmerkingen:

  1. Hallo Marie-Louise.
    Wat leuk dat je ook meedoet met de Alfabet-challenge! Ik kwam je naam tegen op het blog van Elizabeth en wilde natuurlijk graag even een bezoekje aan je blog brengen en heb me gelijk aangemeld als volgster want ik ben reuze benieuwd naar je volgende uitwerkingen van de letters!
    Ik ben zo vrij geweest een linkje naar jouw blog in mijn lijstje te zetten; misschien krijg je er nog nieuwe volgers bij. Wil je liever niet in het lijstje, laat je het me dan even weten?
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het heel leuk om aan het lijstje toegevoegd te worden hoor. Wat een leuk initiatief, dat Crea 2021. Zo kom ook weer allerlei andere bloggers tegen met hun eigen creatieve ideeën. Ik lees iedere week met plezier wat iedereen gemaakt heeft.

      Verwijderen
  2. Oh, wat goed van je dat je nog 'even' deze cape hebt gebreid... En dat met de drukte bij je zoon i.v.m. de verhuizing...
    Maar ja, poppendame kan natuurlijk wel iets warms gebruiken!
    Ik vind het een hele leuke cape geworden. Enne... er zitten hier meteen wat poppen in mijn nek te hijgen:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een heel makkelijk patroontje, dus lekker om even tussendoor te doen en goed voor de ontspanning!

      Verwijderen
  3. Wat leuk deze Cape. Goed idee voor de pop van mijn kleindochter ik ben weer onder de pannen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan hem makkelijk aanpassen aan de grootte van de pop. Eventueel kan je ook openingetjes breien om de handjes doorheen te doen, maar ik ben voor de makkelijke versie gegaan.

      Verwijderen
  4. Wat staat de cape je poppedochter schattig!
    Knap dat je dat zo snel hebt gebreid. ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Marie-Louise,

    Ook ik zag je bij Elizabeth op het lijstjes staan, leuk dat je ook mee gaat doen. Heb me ook meteen als volger aangemeld dan kan ik blijven genieten van al jou uitwerkingen. Ook zal ik jou toevoegen aan mijn lijstje. Wat een prachtige Cape heb je gebreid voor je poppendochter.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke cape, opslaan maar weer :) want Noortje heeft ook nog geen jasje en dat kun je nu echt wel gebruiken inderdaad. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat ze nu ook een lekkere warme cape heeft in een mooie kleur.

    BeantwoordenVerwijderen