vrijdag 13 november 2020

Mandarijnenlikeur voor kerstmis

Ieder jaar, als het bijna kerstmis is, denk ik "leuk om een stukje te schrijven over zelf likeur maken" en ieder jaar ben ik daar dan ook weer te laat mee. Want likeur moet je wel een paar weken voor kerst maken om de smaken lekker in te laten trekken. Ben je te laat, dan heb je een heel slap drankje met de kerst. Maar dit jaar ben ik zomaar op tijd! De basis is heel gemakkelijk. Je neemt 1 liter alcohol (jonge jenever, brandewijn of wodka oid) en daarbij doe je 100 tot 300 gram suiker (ik doe liever niet teveel, erbij doen kan altijd nog). Dan kies je de overige ingrediënten die voor de smaak zorgen. Je mikt alles bij elkaar in een mooie pot met deksel en zet het dan weg in het donker. Dan is het een kwestie van wachten en af en toe even schudden. Na een week of vijf heb je al een heel aardig drankje. Je kan de inhoud van de pot dan zeven en in mooie flesjes doen, maar als het langer blijft staan is dat ook geen bezwaar.


Dit jaar koos ik voor mandarijnenlikeur. Ik nam 500 ml jonge jenever, 100 gram suiker, 3 schone mandarijnen en 1 kaneelstokje.


Ik liet alles in een pot vallen en schonk de jenever erover heen. Daarna ging het de bijkeuken in. Nu maar afwachten en af en toe even kijken of het al een mooi kleurtje krijgt. Ik ben benieuwd!

Eerder maakte ik ook al koffielikeur en likeur van zwarte bessen. Het leuke is dat het eigenlijk niet kan mislukken en dat je zelf allerlei smaken toe kunt voegen, bijvoorbeeld kruidnagelen of steranijs.

Voor de liefhebber hierbij ook het recept van de koffielikeur die mijn moeder altijd maakt:

1 liter jonge jenever
400 gram bruine kandij
8 zakjes vanillesuiker
160 koffiebonen (dat lijkt heel veel, maar er zit veel meer in 1 pak bonen)
Doe alles in een pot met deksel, even schudden en wegzetten. Na zes weken is de likeur klaar.

Dus als je het ook wil proberen, wacht niet te lang, dan heb je met kerst je eigen likeurtje bij het kerstdiner.

Fijne dag!
Marie-Louise


1 opmerking: