maandag 13 april 2020

Gehaakte keukenhanddoek

Van jongs af aan ben ik al dol op handwerken. Breien, haken en spinnen, ik vond en vind het allemaal leuk om te doen. Maar mijn dochters, dat is een heel ander verhaal. Die vinden haken en breien tot nu toe gewoon suf. Misschien komt het later nog, je weet maar nooit. Gelukkig heb ik nog een moeder die wel graag mag handwerken en ook mijn schoonzus doet het graag. Kan ik toch nog mijn ei kwijt.
Nu mijn moeder ouder wordt en last heeft van artritis gaat het handwerken lastiger, maar gelukkig kan ze nog wel haken. En als ze dan haakt wil ze wel iets nuttigs haken. Haar eigen uitzet is allang compleet, maar voor mij en mijn zus is ze begonnen met het haken van keukenhanddoeken en de eerste is af.

De handdoek is gehaakt van ongebleekte katoen nr. 8 van durable met haaknaald nr. 3 en hij is heerlijk zacht geworden.

Kijk hier hangt de handdoek buiten te glimmen in de zon.

En zo werd de keukenhanddoek gemaakt:
Haak een ketting van een even aantal lossen plus 3 lossen. Voor een keukenhanddoek is ongeveer 50 lossen een mooi aantal, maar je kan de breedte naar eigen inzicht aanpassen.

1e toer: Haak een stokje in de derde losse vanaf de haaknaald. *Sla 1 steek over en haak een vaste en een stokje in de volgende steek*. Herhaal van * tot * tot er nog 2 lossen over zijn. Haak een vaste in de laatste losse. Haak 2 lossen en keer het werk.

2e toer:  Haak een stokje in de laatste vaste van de vorige toer.  *Sla 1 steek over en haak een vaste en een stokje in de volgende steek*. Herhaal van * tot * tot er nog 2 steken over zijn. Haak een vaste in de laatste steek. Haak 2 lossen en keer het werk.

Herhaal steeds de 2e toer tot je het werk lang genoeg vindt. Haak in de laatste toer halverwege een ophanglus. Draadjes afwerken en klaar is je handdoek.

Hier nog even de steek van dichtbij.

Het is ook een heel leuk steekje om een paar gastendoekjes van te haken voor in het toilet. Dat zou ik ook mooi vinden in verschillende pasteltinten. Voorlopig hoeft mijn moeder zich dus nog niet te vervelen.

Fijne dag!
Marie-Louise

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie steek is dit zeg.
    Ziet er speels uit een toch is het dicht genoeg.
    Katoen neemt ook goed veel water op, dus als keuken doek lijkt het mij zeer geschikt.
    De neutrale kleur is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig exemplaar!
    Met deze steek heb ik ook al meerdere gastendoekejs gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook een heel leuk steekje om een paar gastendoekjes van te haken voor in het toilet. Dat zou ik ook mooi vinden in verschillende pasteltinten.
    918KISS
    SLOTXO

    BeantwoordenVerwijderen