vrijdag 2 februari 2018

Houten lepels maken en koper poetsen

Vandaag had ik het druk met huishouderen en boodschappen doen. Eerst bracht ik een bezoekje aan de markt. Dat zou ik vaker moeten doen want er staat een goede groentekraam en ook de vleeswarenkraam is ruim gesorteerd. Verder was het brood van de broodkraam echt goed en voordelig. Ik vind het ook heel fijn dat niet alle groentes en fruit voorverpakt zijn. Dat scheelt toch weer een hoop afval. Kortom, vaker naar de markt.

Bij de boekhandel had ik een boek besteld, dat kon ik ook afhalen.


Een boek over het snijden van lepels, dat wil mijn zoon graag proberen en mij lijkt het ook heel leuk om te doen. We hebben hout genoeg hier met die houtkachel, dus ik ben benieuwd of het ons gaat lukken.

Tussendoor kon ik het niet laten om even naar de kringloopwinkel te gaan. Dit keer niet om iets weg te brengen, wat ik ook vaak doe, maar lekker even snuffelen tussen de spullen.


Ik vond er deze mand (en ik ben nogal dol op manden). Mooi voor appelen of sinaasappelen, of voor een breiwerkje natuurlijk.


En toen vond ik dit, drie koperen pannen, volgens mij al behoorlijk oud. Ik twijfelde nog even want vond ze eigenlijk te duur, maar toch maar mee naar huis genomen. (Nog snel even langs de drogist voor koperpoets).


Mooie stelen.

Thuis de pannen vol trots laten zien en verteld dat ze veel mooier werden als we de binnenkant zouden schuren met een schuurspons en daarna de buitenkant poetsen met koperpoets. Mijn zoon wilde graag helpen, die was wel benieuwd. En weet je wat ik nou zo leuk vond, het zijn echt kinderen van deze tijd. Koperpoets had hij nog nooit gezien en hoe het werkte wist hij al helemaal niet. En een pan schuren?? Die gaan toch in de vaatwasser? Maar hij vond het leuk om te doen, want het resultaat is zo'n eerste keer natuurlijk verbluffend, van doffe pan naar mooi rood koper.



En toen ik even ging zitten sloeg ik het boek over houtsnijden open. En waar viel mijn oog op...


Echt precies zo'n pan. Met dezelfde steel en dezelfde bevestiging. Grappig hoor, wat een toeval. Nu nog even de lepel maken. Ben benieuwd of dat gaat lukken.

Fijne dag!
Marie-Louise







2 opmerkingen:

  1. Geweldig! Wat een fijne vondsten en een superleuke nieuwe hobby voor de zoon! Je vindt tegenwoordig zelden nog houten lepels, maar ik gebruik ze graag voor sommige gerechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja leuk hoor, als je af en toe wat moois vind bij de kringloop. Het boek is heel inspirerend, zulke mooie plaatjes, je gaat vanzelf weer houten lepels gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen