vrijdag 22 oktober 2021

Eenvoudige gebreide col met een mooi effect

Jongens, wat een herfstweer de afgelopen dagen. Af en toe ren ik naar buiten om hout te halen voor de kachel, of om te kijken of de kippen misschien nog een ei gelegd hebben, maar verder zit ik lekker binnen hoor. Voor de houtkachel, breiwerkje in de aanslag, wat wil een mens nog meer.

Zo breide ik in een paar dagen een lekker colletje. Ik had het idee gezien op internet (waar anders) en het is simpel, maar met een mooi effect. 



Ik gebruikte 1 bol sokkenwol met een mooi, geleidelijk kleurverloop (100 gram, circa 420 meter looplengte). Mijn bol had ik nog in de kast liggen en was van Scheepjes, Invicta Colour. Ik breide met breinaald 5 mm, maar 6 mm zou ook kunnen, dan wordt de col nog iets luchtiger.

Ik zette 60 steken op en breidde de hele sjaal recht, lekker makkelijk.
Het patroon bestaat ui 2 pennen, die je de hele tijd herhaalt.
Pen 1: Brei alle steken recht
Pen 2: 2 recht, 2 recht samen, dan alle steken recht tot de laatste 2 steken van de pen. Nu 1 steek meerderen (ik neem dan een lusje op tussen de steken en brei dit lusje rechtgedraaid), de laatste 2 steken brei je weer recht.
Herhaal pen 1 en 2 tot je wol op is, of je col lang genoeg is.

Doordat je steeds aan 1 kant meerdert en aan de andere kant mindert wordt je breiwerk scheef en krijg je van die mooie diagonale strepen. Je kunt de sjaal gewoon afhechten, en dan heb je al een mooi effect, maar je kan de sjaal ook dichtnaaien, dan heb je een fijne col.


Hier zie je nogmaals het diagonale effect.

En HIER vind je het originele patroon (Duitstalig).

Op naar het volgende breiwerk.

Fijne dag!
Marie-Louise

4 opmerkingen:

  1. Die is leuk zeg. Maar moest je deze week niet in de winkel werken? Bij ons in de winkel was het, mede door het slechte weer en de herfstvakantie ontzettend druk. Weinig tijd gehad voor breien, maar nu fijn een vrij weekend voor de boeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie sjaal en leuk patroon ik ga hem breien met jouw uitleg. Duits is niet mijn dingetje

    BeantwoordenVerwijderen