zaterdag 14 augustus 2021

In de vertraging geschoten

Is dat eigenlijk wel een echte uitdrukking: In de vertraging schieten? Ik weet het niet zeker. Maar wat ik wel weet is dat ik iedere zomer "in de vertraging" schiet, vooral voor wat betreft het handwerken. Ik ben lekker bezig in de moestuin, moet ook van alles oogsten en inmaken en dan schiet het handwerken er behoorlijk bij in. Eindelijk heb ik dan toch wat om aan jullie te laten zien: De Granny-Square-tas is af (het mag wel in de krant, zo lang heeft het geduurd).



Ik haakte de tas van gewone katoen met haaknaald nr 2,5.
Ik gebruikte 1 bolletje zwart, 1 bolletje wit en 4 bolletjes crème (van 50 gram).


Vervolgens haakte ik een lap van 4 bij 8 granny squares. Die vouwde ik dubbel en ik sloot de zijnaden.
Langs de bovenkant haakte ik nog een rand vasten (want ik vond dat de tas nog iets langer moest worden). Ik haakte 8 rondes vasten.


En als laatste maakte ik 2 hengsels. 
Daarvoor haakte ik een ketting van 90 lossen. En ik haakte vasten helemaal om de lossen heen. Ik haakte op deze manier 4 rondes met vasten. Daarna naaide ik deze lange strook in de lengte dicht, maar liet de beide uiteinden open. Deze open stukjes naaide ik vast aan de rand met vasten, bovenaan de tas (zoals op de foto).

Een korte beschrijving van de granny squares:
Begin met zwarte katoen en haak 4 lossen, sluit deze met een halve vaste tot een cirkel. Haak 12 stokjes in deze cirkel, sluit met een halve vaste.
Wissel naar witte katoen. Haak op ieder stokje 3 samengehaakte stokjes en 2 lossen. Sluit met een halve vaste.
Wissel naar crème katoen. Haak in de eerste 2-lossenboog: 3 dubbele stokjes, 2 lossen en 3 dubbele stokjes (dit vormt de hoek van je granny square). Haak 3 stokjes in de volgende lossenboog en 3 stokjes in de volgende lossenboog (hier komen geen lossen tussen). Herhaal dit geheel nog 3 maal. Nu heb je een vierkantje.
Laatste toer: Op ieder hoekpunt 3 stokjes, 2 lossen en 3 stokjes in de lossenboog. Op de overig punten 3 stokjes tussen de stokjesgroepen van de vorige toer.


Zo eindelijk, die is af en op naar een volgend projectje!

Fijne dag!
Marie-Louise







5 opmerkingen: