woensdag 20 mei 2020

Gyros met Tzatziki

Ken je dat, ga je boodschappen doen en moet je eerst verzinnen wat je de komende dagen allemaal zou kunnen eten. Soms schud ik het zo uit mijn mouw en soms ontbreekt iedere vorm van inspiratie. Ik ben toch iemand die een vast aantal recepten heeft en dat steeds in een andere volgorde uit de keuken tovert. Helaas wordt dat op den duur dus wel een beetje saai. Maar gelukkig hebben we er sinds een half jaar weer een nieuw gerecht bij dat door de hele familie met gejuich begroet wordt zodra ik de schalen op tafel zet. Gevolg is wel dat steevast alles is opgegeten voor ik foto's heb gemaakt voor mijn blog, maar uiteindelijk is ook dat gelukt.

Gyros met Tzatziki

Als eerste meng ik de gyroskruiden in een kom:



Gyroskruiden:
1 eetlepel komijnpoeder (=djintan)
1 eetlepel knoflookpoeder
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel zout
1/4 eetlepel uienpoeder
1/4 eetlepel zwarte peper
1/2 eetlepel kaneel
1 eetlepel korianderpoeder (=ketoembar)
1 eetlepel chilipoeder
2 eetlepels tijm
2 eetlepels oregano
1 eetlepel gedroogde peterselie
Als je geen tijm, oregano en peterselie in huis hebt kan je ook Italiaanse kruiden gebruiken.
Alle kruiden even doorroeren en klaar is zijn je Gyroskruiden!

Ik maak meestal een flinke hoeveelheid en bewaar het in een weckpot, altijd handig voor een volgende keer.

Vervolgens snijd ik per persoon 100 gram kipfilet in stukjes en bestrooi dit rijkelijk met de Gyroskruiden. Dan gaat er nog een flinke scheut olijfolie overheen en roer ik het goed door zodat de kipfilet mooi bedekt is met het kruidenmengsel.

Nu is tijd om de tzatziki te maken. Het recept heb ik uit een oud kookboek: "De fijne Griekse keuken".
Benodigdheden voor de Tzatziki:
1/2 komkommer, theelepel zout
1 teen knoflook, uitgeknepen
250 gram vette Griekse yoghurt
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel kruidenazijn (ik gebruik zelfgemaakte dilleazijn)
1 theelepel vers gehakte dille
peper

Schil de komkommer en rasp het met een grove rasp. Strooi er een theelepel zout overheen en laat 15 minuten staan, druk daarna het vocht uit de komkommer.
Meng in een kom de yoghurt met de knoflook, olijfolie, kruidenazijn, dille en een beetje peper.
Roer er als laatste de komkommerrasp doorheen en klaar is je tzatziki. Je kan de tzatziki van te voren maken, het wordt alleen maar lekkerder als je het even in de koelkast laat staan.


Bak de kipfilet lekker krokant en serveer de Gyros met sla, komkommer en tzatziki. Wij eten er graag rijst bij, maar het is natuurlijk ook heel lekker met shoarmabroodjes.

Toen ik de Gyros op tafel zette zei ik: "Een Knorr wereldgerecht, maar dan zonder Knorr". Waarop mijn dochter vroeg of Knorr alles maakte met varkensvlees, vanwege de naam. Geen idee natuurlijk, maar voor de zekerheid zochten we het even op (O, wat is internet toch handig af en toe). Nee hoor, Knorr heeft niks met varkens van doen, maar meneer Knorr is wel degene die voor het eerst producten bedacht met gedroogde kruiden en groenten en op die manier zijn later zo succesvolle bedrijf begon.

En nu lekker naar buiten en van de zon genieten.

Fijne dag!
Marie-Louise




6 opmerkingen:

  1. Ja, dat is heel herkenbaar hoor! En daarom probeer ik regelmatig nieuwe recepten uit, bv uit de Allerhande. Soms komt daar een aantekening bij van íets meer dit of dat..., maar op deze manier heb ik een uitbreiding van de lijst.
    Ik ben dan ook weer blij met jouw recept! Weer iets nieuws om te proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer het maar, echt een lekker recept en ik vind het altijd prettig om geen zakjes en pakjes te gebruiken, daar zit vaak zoveel rommel in en ook erg veel zout. Nu kan je zelf bepalen hoeveel zout je toe wilt voegen.

      Verwijderen
  2. Het ziet er heerlijk uit.
    En je verhaal is zó herkenbaar, hier soms ook moeite met bedenken wat we nu weer gaan eten.
    Daarom.... bedankt voor het delen van deze recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, het mengen van de kruiden kost de eerste keer even tijd, maar daarna is het zo makkelijk als je een pot op voorraad hebt staan.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dan ook weer blij met jouw recept! Weer iets nieuws om te proberen...
    VSCR888
    918KISS

    BeantwoordenVerwijderen