vrijdag 1 mei 2020

Wandelen en ander onschuldig vermaak

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar naast alle ellende die veroorzaakt wordt door het Corona-virus geeft dat gedwongen thuis zitten ook een heleboel rust. Ik ben toch al geen mens van verjaardagsvisites, festivals, met z'n alle naar de stad op zaterdagmiddag en andere ellende, dus voor mij is het geen straf dat dit allemaal even niet mag/moet. Natuurlijk begrijp ik dat het voor heel veel ondernemers een ware strop is, maar hier thuis geniet ik eigenlijk gewoon van het simpele leven. En diep in mijn hart zou ik best zo nog een tijdje door willen gaan met dat rustig aan leven. Als deze hele crisis me iets gebracht heeft is het toch wel het besef dat ik in de toekomst nog bewuster met mijn spullen en tijd om wil gaan, het kan allemaal best een tandje minder in deze maatschappij.

Zo gingen manlief en ik zomaar op een zonnige zaterdagochtend een eind wandelen. Eerst even gekeken op de website van Het Drents Landschap en een wandelroute hier in de buurt opgezocht. En het was echt prachtig zo vroeg op de morgen!

Bij de start moesten we al gevaarlijk dicht langs een paar Schotse Hooglanders, maar het viel wel mee. Ze keken niet eens op en bleven gewoon door eten.

Behalve die ene dan, die keek een beetje bozig mijn kant op. Doorlopen graag, ik sta te ontbijten.
Spannender werd het niet gelukkig, wel mooier.

Fenomenaal ochtendlicht.

We wandelden van het ene mooie uitzicht naar het andere.

Alleen de thermoskan koffie ontbrak, die nemen we volgende keer mee.

De route was 5,5 kilometer. Precies goed voor zo'n ongeoefende wandelaar als ik ben. Ik vond het zo mooi dat ik alweer op zoek ben naar een volgende route. Keuze genoeg hier in de buurt. Wat dat betreft voel ik mij een bevoorrecht mens dat ik in deze mooie provincie mag wonen.

En toen we bijna thuis waren liep bij de biologische boer bij ons aan het eind van de straat een zeug buiten met haar biggetjes. Waar zie je dat nog? Nou gewoon bij ons, vier weilanden verderop.

En verder vermaken we ons ook heel goed op het eigen erf. De moestuin ligt er strak bij en we hadden nu ook tijd om dat ontzettend zware mormel van een betonnen waterbak te verplaatsen. Dat ding stond ergens in een hoekje waar hij niet al te erg in de weg stond. Maar bij een aflevering van "Ik vertrek" zag ik dat zo'n betonnen bak heel goed dienst kan doen als vuurplaats. Wat een goed idee! En omdat ik toch ook jarig werd heb ik mijn cadeautje dan maar via internet thuis laten komen. Het werd een "heksenketel". Dat vond de rest van het gezin helemaal bij mij passen. Snap jij nou waarom?


Soep uit de heksenketel, we hoeven voorlopig niet op vakantie.

Fijne avond!
Marie-Louise







17 opmerkingen:

  1. Ik snap HE-LE-MAAL wat je bedoeld, heel in de verte heb ik dat ook.
    Ik roep steeds "best fijn dat we geen invloed van buitenaf krijgen", geen sport, geen school, geen feestjes of drukte.
    Wij wonen mooi, grote tuin, mooie rustige omgeving, wij redden ons wel.
    Ik vind het voor de kinderen best zwaar en saai, maar toch, op de 1 of andere manier doen ze het héél erg goed. Ze nemen het zoals het is, zonde van de energie om er tegen te vechten of om je druk over te maken, het veranderd er niet door.
    Wat wonen jullie mooi zeg, heerlijk toch als je zo dichtbij zo mooi kan wandelen!
    Leuk kado bestelde je voor jezelf, ik moest erg lachen om je opmerking "heksenketel, de vonden het een goed kado voor mij"😂
    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De puberdochters missen inderdaad hun vriendinnen hoor. Maar ze houden het goed vol. Ik probeer het maar extra gezellig te maken.

      Verwijderen
  2. Snap het helemaal.
    Ik geniet ook van het niets moeten.
    Wel moet ik moed verzamelen om de dagelijkse boodschappen in huis te halen. Wat een ongezellige bezigheid is dat. Lopen volgens vaste route, niet praten onderweg, bah. Heb al zoiets als de mondkapjes verplicht worden laat ik het bezorgen.
    Trouwens ik ben verliefd op Schotse Hooglanders, ga vaak in het park in Sneek bij ze langs. Nu helaas even niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat boodschappen doen is ineens wel anders hoor. Ik probeer maximaal twee keer per week naar de supermarkt te gaan. Maar gezellig is het niet meer. Je loopt iedereen een beetje schrikkerig te ontwijken. Ik heb ook al overwogen om de boodschappen thuis te laten bezorgen, maar de stap nog niet gezet.

      Verwijderen
  3. Nog van harte gefeliciteerd! En wat een leuk (en volgens jouw gezin toepasselijk haha) cadeau! Ik woon ook in Drenthe, en wat zijn wij bevoorrecht! Net als jij houd ik niet van drukke feestjes, festivals enzovoorts, en ik zou er echt van hebben genoten als ik de afgelopen 7 weken thuis had mogen doorbrengen. Helaas, ik werk in een bouwmarkt, en daar is het onophoudelijk krankzinnig druk. We zeggen af en toe tegen elkaar: fijn dat de mensen zich zo thuis voelen bij ons, maar dat is toch niet helemaal wat er wordt bedoeld met de oproep Blijf thuis! Het is niet anders, ik kom buiten mijn werk alleen 1 keer per week in de supermarkt, als ik een vriezer zou hebben zou ik dat hebben beperkt tot 1 keer per maand of zo.
    Geniet nog maar even van het gezellig samen thuis zijn, fijn weekend!
    Nog wel een vraag: je bent zelf toch ook ondernemer? Is jullie winkel nu open? Krijgen jullie wel klanten? Of hebben jullie de winkel nu gesloten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb samen met mijn zus een winkel in een klein dorp en we zijn nog gewoon open. Wel allerlei maatregelen genomen natuurlijk. Bij ons is het ongeveer even druk als anders. Wel kopen mensen minder cadeaus maar meer kaartjes, puzzles en knutselspullen. Er mogen bij ons maximaal drie klanten tegelijk naar binnen en tot nu toe is iedereen heel geduldig, maar vreemd blijft het! Bij een bouwmarkt werken lijkt me nu een hele opgaaf. Ikzelf ga alleen naar de supermarkt, de rest koop ik wel weer als de regels wat versoepelen. We halen nog wel pizza of patat in het dorp om de lokale ondernemers te steunen.

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijke post. En nog iemand die het ook lekker rustig vindt, dat niets mogen. Ik hoop dat het niets mogen straks niets hoeven wordt.
    Ik heb mazzel in dat ik nog werk (ziekenhuis) en thuis hebben we een heerlijke tuin en fijne omgeving voor wandelingen en fietstochtjes. Heel af en toe mis ik een kopje koffie in de stad maar veel meer toch eigenlijk ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik mis het ook wel om even met mijn schoonzussen koffie te drinken. Maar hopelijk mag dat over een tijdje wel weer.

      Verwijderen
  5. o wat kan ik je begrijpen lekker thuis en op jezelf ik hou er ook van. Ha ha en soep uit de heksenketel geweldig toch, wij hebben geen heksenketel maar wel een oud petroleumstel daar lampenolie indioen en kokkerellen maar soepjes. Maar wat we ook vaak doen kip in de kookpot met lekker kruiden, en dan later even op bakken op de bbq jammie echt heel leuk als de kip gaar is op het petroliestel dan gaat er een pan met champion uien en paprika op . Heerlijk zomers buiten vertoeven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook heel goed. Volgens mij heb ik nog een oud petroleumstel op zolder staan. Ik moet het toch maar eens tevoorschijn halen.

      Verwijderen
  6. Mooie wandeling heb je gemaakt. Leuk dat je ons laat meegenieten door de prachtige foto's. Deze tijd zet mensen tot nadenken en ik hoop dat men de kleine mooie dingen weer op waarde weet te schatten. Ik heb zelf weinig last van de crisis. Ben graag in de natuur.
    Ik vind de "heksenketel"geweldig en ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze tijd zet mensen inderdaad tot nadenken en ik ben ook heel benieuwd of er bepaalde dingen zullen veranderen of dat alles weer net zo wordt als voor de Corona ziekte. Maar ik hoop dat we er positieve dingen van overhouden.

      Verwijderen
  7. Doen waar je blij van wordt.

    Geweldig soep uit een heksenketel op je eigen erf.

    Maak er vandaag ook weer een mooie dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben alweer een keer gekookt in de heksenketel, vooral met mooi weer is het heel gezellig. Maar nu wordt het wel een beetje koud. Brrrrr.

      Verwijderen
  8. Mooie wandeling heb je gemaakt. Leuk dat je ons laat meegenieten
    VSCR888
    918KISS

    BeantwoordenVerwijderen