dinsdag 18 februari 2020

Vanille-essence en citroenessence maken

Ergens in een oud tijdschrift las ik dat je Vodka en een vanillestokje zelf vanille-essence kan maken en dat bleef zo'n beetje in mijn hoofd hangen onder het vakje "dat ga ik nog een keer proberen".

Nu drinken mijn dochters graag koffietjes van de Starbucks, maar als je dat te vaak doet ga je failliet, dus de dames gingen thuis aan het experimenteren en maken nu een Ice-Latte-Vanille met ons eigen koffieapparaat, ijsklontjes, opgeschuimde melk en zo'n klein flesje vanille-essence. Best wel heel lekker eigenlijk.

Gisteren liepen mijn dochter en ik wat verveeld daar de supermarkt, want ja, het is voorjaarsvakantie en driekwart van de klas is vertrokken naar de wintersport. Wij zijn gewoon thuis en tweelingzus was een dagje naar Amsterdam, dus wat doe je dan? Bakken en kokkerellen leek de enige oplossing. En toen kwam die vanille-essence weer bovendrijven en voor een ander recept had ze ook citroenzest nodig. Kortom, we kwamen thuis met een pakket om zelf curry te koken, een vanillestokje en twee citroenen. De Vodka had ik nog in de kast staan (want dat drinkt niemand hier). Uit de stad had dochterlief ook al een lekkere mix mee genomen om cupecakes te bakken. En zo hadden we een gezellig middagje in de keuken.


Voor de vanille- en citroenessence heb je nodig:
1 citroen
1 vanillestokje
2 mooie flesjes om alles in te doen
1 fles Vodka

De vanille essence is wel heel erg makkelijk. Ik sneed het vanillestokje in de lengte door en deed de twee stukjes in een flesje. Vodka erop gieten en klaar. 


Omdat een hele citroen niet door het flesje past is het raadzaam om voor de citroenessence de citroen heel dun te schillen. In het gele van de schil zit so wie so de meeste etherische olie. Het wit van de schil zorgt voor een bittere smaak, dus dat wil je liever niet.

Doe de schilletjes in een flesje en giet er Vodka op.

Nu de dopjes op de flessen schroeven en donker wegzetten. Lekker laten staan en af en toe schudden. De citroenessence was 's avonds al heel geurig. De vanille-essence heeft meer tijd nodig, maar wordt steeds aromatischer. 


De flesjes zitten net niet helemaal vol en als je je afvraagt waarom dat is, nou gewoon, de Vodka was op!

Ook de cupecakes en curry lukte goed. De curry is al op helaas, maar de cupcakes konden nog net op de foto.


Lekkerrrrr!

Fijne dag allemaal, wij gaan weer verder  met vakantie vieren in ons eigen huis.

Marie-Louise

3 opmerkingen:

  1. Dit klinkt nou echt als een vakantie dag!!
    Koken, bakken en kokkerellen hoort echte bij vakantie waarin je niks plant en niet weg gaat.
    De flesjes extract zien er leek uit zeg.
    Vervliegt de alcohol? Of blijft er altijd wat alcohol inzitten?
    Volgens mij heb ik nog van die leuke weckflesjes staan......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De alcohol blijft er wel inzitten, maar als je het gebruikt in een cakebeslag verdwijnt het wel tijdens het bakken. In de vanille essence uit de winkel bleek ook alcohol te zitten. Gelukkig gebruik je maar een heel klein beetje per keer. Bleken mijn dochters dus toch al alcohol te drinken :)

      Verwijderen