zondag 23 februari 2020

Gehaakte col van sokkenwol

Tjonge jonge, wat een prutweer vandaag (netjes uitgedrukt dan). Echt een binnenzit-dagje dus. Gelukkig hoef ik me niet te vervelen, genoeg te doen. Ik zou natuurlijk mijn hele huis schoon kunnen maken, of vier maaltijden in het vore kunnen koken, maar daar heb ik dus allemaal geen zin in. Ik ga lekker zitten met een nieuw breiwerk, veel leuker! Kopje thee erbij, kachel aan, heerlijk.

Maar voor ik met dat nieuwe breiwerk kon beginnen moest ik van mijzelf eerst een werkje afmaken; een gehaakte col.


Ik haakte de col van Opal sokkenwol (4ply, 100 gram, 425 m) en gebruikte haaknaald 3,5.
Ik gebruikte ongeveer anderhalve bol.

Na veel proberen en weer uithalen volgde ik uiteindelijk een patroon wat ik vond op de site van Jeanet van Blij dat ik brei. Je kunt haar uitleg HIER vinden.
Het komt erop neer dat je een ring haakt van ongeveer 300 lossen. De eerste toer haak je op elke losse een stokje en de daarop volgende toeren haak je granny's (dat wil zeggen 3 stokjes gevolgd door 1 losse) De laatste toer haak je weer allemaal stokjes en klaar is je col.

Mijn col werd uiteindelijk 140 lang (in de rondte) en 26 cm hoog.

Ik haakte de col voor een kennis waar ik al eerder bijpassende polswarmers voor had gebreid, dus nu heeft ze een lekker warm setje.

En nu, nu mag ik aan een nieuw project beginnen. Twee weken geleden ging ik voor het eerst naar de Handwerkbeurs in Zwolle. (Heerlijk, heerlijk! Volgend jaar weer.) Daar kocht ik een boek met patronen voor ingebreide sjaals en daarvan heb ik er nu eentje op de pennen staan.


Daar ben ik voorlopig wel even zoet mee, dus van mij mag het nog wel blijven regenen.

Fijne dag allemaal!
Marie-Louise






12 opmerkingen:

  1. Niks lekkerder dan nu bij de kachel met een brei/haak werkje. Mooie vol maar waar je nu mee bezig bent ziet er ook heel gaaf uit fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, ja af toe is zo'n luie dag best fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke col, en wat een mooi breiwerk heb je nu weer op de naalden staan! De Handwerkbeurs, dochter en ik gingen er nu alweer voor de 10e keer naar toe, en we hebben maar 1 keer meegemaakt dat we het niet zo leuk vonden, de andere 9 keer hebben we genoten, ook dit jaar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was ook blij verrast op de handwerkbeurs en hoop volgend jaar weer te gaan. Ik mag nu al wel gaan sparen voor al die mooie spullen die ik daar zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is wel héél erg leuk zeg.
    Wat een mooi patroon/verloop heb je gekozen, al die figuurtjes maken het extra opvallend.
    Veel plezier de komende tijd, als ik de voorspellingen mag geloven heb jij je sjaal zo af😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, als het nog een tijdje zo blijft regenen gaat het breien wel snel:)

      Verwijderen
  6. Leuke col. En dat breiwerk ziet er heel goed uit. Maar vind je het erg dat ik blij ben dat het eindelijk weer eens een droge dag is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is zeker niet erg. Mijn narcissen staan zowat te verdrinken in de tuin, dus een beetje vrolijker en droger weer is wel welkom.

      Verwijderen
  7. Ik zie dat je vandaag dit berichtje hebt gelinkt bij Annemarie's haakblog. Volgend jaar weer naar de Handwerkbeurs? Laten we hopen dat het weer kan, mijn dochter en ik gingen dit jaar voor de 10e keer, het blijft leuk! Fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou wat een vreemd jaar dit keer. Ik hoop zeker dat we volgend jaar weer van de Handwerkbeurs kunnen genieten!

      Verwijderen