zondag 12 augustus 2018

Kromme jongens

Ken je de uitdrukking Kromme Jongens? Ik ben geboren in het Westland met al zijn tuinbouwbedrijven. Aan baantjes had je daar nooit gebrek, je kon altijd bij een tuinder terecht. Toen wij naar het noorden van land verhuisden ging ik in de grote vakantie terug naar het Westland om anjers te pluizen en tomaten te plukken. Steenrijk voelde ik me na een paar weken werken en ik vond het gezellig en leuk werk. Maar wat zijn nou die kromme jongens? Komkommers natuurlijk! En het is ook de naam van een muziekband die vooral in het Westland populair was.

Zelf heb ik nu een kleine plantenkas met maar twee komkommerplanten erin, maar als je de kas inloopt ruik ik nog steeds een klein beetje Westland uit mijn jeugd.


En dit keer had ik ook een prachtige Kromme Jongen aan mijn komkommerplant.



Het deed me zelfs een beetje aan een dolfijn met een jong denken.

Zo'n beetje rare komkommer eten we hier natuurlijk ook met smaak op. Soms kan ik niet begrijpen dat er in Nederland zo kieskeurig gedaan wordt door de supermarkten als het om het uiterlijk van groenten en fruit gaat.  Dit is misschien wel een beetje rare komkommer, maar een kromme komkommer, daar ligt toch zeker niemand wakker van?

Dat is gelijk ook een enorm voordeel van een eigen moestuintje. Niets zit in plastic, alles is kersvers en je hoeft de rare exemplaren niet weg te gooien, maar je eet ze net zo makkelijk op.

Afgelopen week was het kwaliteitsaspect natuurlijk ook volop in het nieuws (door het warme weer). Verschillende tuinders gaven overrijpe tomaten weg en zorgden zo voor een verkeersopstopping. Maar ondanks dat vond ik het een heel goed initiatief. En ook bij onze supermarkt hadden ze deze week tomaten in de aanbieding. Voor € 0,49 per kilo kon je heerlijke tomatensaus en -soep maken van tomaten die eigenlijk niet helemaal aan de kwaliteitseisen voldeden. Ik ben wel heel erg blij met dit soort initiatieven. Het geeft me toch het gevoel dat we in Nederland langzaam iets bewuster met ons milieu omgaan en alles wat daarmee samenhangt. Ja, er is nog hoop voor de Kromme Jongens!

Fijne dag!
Marie-Louise

2 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk! Net zoals kleine aardbeitjes even lekker zijn als grote! Leuk dat je deze kromme jongen op foto zette en gelijk zo'n fijne jeugdherinnering met ons deelt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook blij dat het warme weer ervoor heeft gezorgd dat er wordt stilgestaan bij de gekte die is ontstaan over "perfect uitziend" groente en fruit. Toch ontzettend zonde om dat allemaal door te draaien vanwege een afwijkend vormpje. Juist leuk, dat het niet allemaal exact hetzelfde is. En zelfs goed voor de training van de hersenen, want door "afwijkende" vormen ga je er ook je fantasie op loslaten, wat zie je er in? En in die komkommer van jou zie ik ook een dolfijn met jong, leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen