zondag 17 juni 2018

Nog meer thee - Kamillethee

Een paar dagen geleden bracht ik, zoals wel vaker, mijn zoon naar de bushalte bij de rondweg. En daar viel mijn oog op het gemeenteperk. In het gemeenteperk groeide van alles, behalve de beoogde struikjes. Er bloeide koolzaad en ook kamille. En mijn dochter houdt erg van kamillethee. Dus ik plukte (enigszins beschaamd, want ik leek wel een alternatief kruidenvrouwtje) een mooi bosje kamille en ging opgetogen huiswaarts.

Mooi bosje toch? Als je niet van kamillethee houdt kan je er altijd nog naar kijken. Ook leuk.

Nou zijn er twee soorten kamille, de echte kamille en de reukeloze kamille en ze lijken erg op elkaar. De echte kamille ruikt naar kamille, en die moet je dus hebben voor de thee.
Als je een bloemetje dwars doorsnijdt zie je de bloembodem (daar waar die gele kleine buisbloemetjes op groeien). En die is bij echte kamille heel lang en dun, zoals op de foto boven. Dan weet je dus dat je de echte kamille geplukt hebt. Bij reukeloze kamille is de bloembodem veel platter en breder.

Nu volgt een heel "Mindfull" karweitje (eigenlijk bedoel ik saai, maar mindfull klinkt veel beter).
Alle bloemetjes moeten van de steeltjes geknipt worden. Je vaas met bloemen wordt nu wel minder aantrekkelijk.

Na een half uurtje is dit dan je oogst.

En na een paar daagjes drogen op een theedoek heb je dit.

Mooie, puur natuur, droge kamille

Berg het op in een mooie glazen pot en je hebt weer een heerlijk theetje, puur natuur, niets maar aan doen.

En waar is die thee nu allemaal goed voor?
Het is rustgevend, ontstekingsremmend, helpt tegen koorts en menstruatiepijn en zorgt voor een rustige spijsvertering. Je schijnt het niet te lang achter elkaar te mogen gebruiken, dus gewoon lekker afwisselen met andere theetjes. Geniet ervan.

Fijne dag!
Marie-Louise

2 opmerkingen:

  1. Kamillethee herinnert mij iets te veel aan kiespijn. Maar het boeketje kan ik aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, als ik nu met Sjors onze hond, buiten ben zie ik overal Kamille ;)
    Ik let erop, die is wel goed, die niet ha,ha :)
    Dankzij jou, eerst liep ik er zo aan voorbij, bedankt voor de tip.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen