woensdag 15 november 2017

Thee uit eigen tuin

Ik kijk graag naar allerlei woon- en verbouwprogramma's. Altijd leuk om in andere huizen naar binnen te gluren. Er is één ding waar ik me niets bij voor kan stellen in al die programma's en dat is de zogenaamde onderhoudsvriendelijke tuin. Meestal zie je dan een achtertuin die helemaal vol stoeptegels ligt met hier en daar een zieltogend struikje of hooguit een verdroogde geranium in een bakje aan de schutting.

Of de voortuin, een grindbak met verhoogde bak in het midden om je kat in te begraven. Ik snap het gewoon niet. Hoe kan je dat leuk vinden? Hoe kan je niet van planten houden?

Image result for onderhoudsvriendelijke voortuin
Bak voor het dode huisdier.

En echt, een tuin hoeft helemaal niet veel werk te zijn, zeker niet die tuin ter grootte van een postzegel die je tegenwoordig in een Vinexwijk bij je huis geleverd krijgt. Als je nou heel oud bent vind ik het wat anders, dan begrijp ik het wel dat je voor iets onderhoudsarm kiest.

Een tuin, hoe klein ook, geeft ook zoveel leven om naar te kijken, vogels en insecten. Zelfs in het meest lullige vijvertje wil wel een kikker komen wonen. En je kan ook uit een klein tuintje allerlei heerlijke dingen oogsten.

Wat ik echt een toppertje in de tuin vind is dit beetje flodderige plantje.


Het is Verveine of Citroenverbena


En het groeit in mijn kruidentuintje, dat in het najaar helemaal onder het blad van de beuk schuil gaat.


Maar goed, citroenverbena. Het blad heeft een heerlijk citroenaroma. Als je een paar blaadjes in kokend water doet heb je heerlijke thee. En het mooie is, de blaadjes kan je heel goed drogen en dan in een glazen pot bewaren. Drie blaadjes in een glas kokend water en even laten trekken. Mmm.... Lekker! Mijn kinderen zijn er dol op en drinken het bijna iedere dag.
Daarnaast kan je er met suikerwater ook siroop van maken.

De citroenverbena schijnt niet goed winterhard te zijn, maar mijn struikjes snoei ik altijd even in het voorjaar en lopen dan toch altijd weer bij de basis uit. Ze komen wel wat laat op gang. Net als je denkt; nou die zal wel dood zijn, verschijnt het eerste jonge blaadje.

Dus ik zou zeggen, als je een onderhoudsvriendelijke tuin hebt, begin dan met het poten van dit plantje. Het is een begin van het genieten van je tuin.

Fijne dag!
Marie-Louise



Geen opmerkingen:

Een reactie posten