woensdag 22 november 2017

Klassiek babymutsje

Nog even een tussendoortje gebreid. Na het babymutsje voor meisjes (dat vind je in dit bericht), wilde ik ook nog een mutsje breien dat wat meer geschikt was voor jongens. Het werd dit klassieke mutsje.


Ik had dit keer helaas geen baby bij de hand om het model te showen. Ook heb ik het nog geprobeerd op een rond vaasje te draperen, maar dat werd niets, dus hierbij alleen een plat mutsje op de foto.

Het is een fijn modelletje wat lekker over de oortjes sluit.

Ik maakte het van Scheepjes Invicta en breinaald nr 2,5.
Dit model wordt in het rondgebreid, maar je zou het ook op twee naalden kunnen proberen en dan de achternaad sluiten. Dat lijkt me ook wel handig, want ik vond dit een beetje gepruts met al die sokkennaalden.

Het patroon vond ik ergens op internet, maar ik kan het niet terugvinden. Dus hierbij de versie die ik maakte, zonder dat ik kan terugverwijzen naar het originele patroon.

r = recht
av = averecht
m+ = meerdering (1 meerderen door een lusje tussen de steken op te nemen en rechtgedraaid te breien)
m2- = mindering (1 steek recht afhalen, 2 steek samenbreien, afgehaalde steek over de samengebreide steken halen)

Zet 121 steken op met naald 2,5. Sluit de steken tot een cirkel en brei 7 naalden ribbel (dus omdat je in het rond breit moet je nu dus afwisselend 1 naald recht en 1 naald averecht breien om een ribbel te krijgen). Ga dan over op tricotsteek en brei als volgt:

Naald 1:
1r, 1m+, 
18r, m2-, 18r, 1m+, 1r, 1m+, 
18r, m2-, 18r, 1m+, 1r, 1m+,
18r, m2-, 18r, 1m+, 1r

Naald 2: Brei alle steken recht.

Herhaal deze twee naalden in totaal 9 keer. Het aantal steken blijft gelijk dus 121, doordat je steeds meerdert en mindert.

Hierna op dezelfde manier verder breien, maar nu alleen de minderingen breien, de meerderingen sla je over. Het mutsje wordt nu steeds kleiner.

Als er nog 7 steken op de naald staan ga je steeds twee steken samenbreien. De laatste 4 steken hecht je af door er een draad door te halen en aan te trekken. 

Als laatste brei je twee koordjes van 20 cm (haken mag ook). Die maak je nog even vast en natuurlijk de draadjes afhechten. En klaar is je mutsje.

Ik hield best veel wol over. Je zou er makkelijk een paar slofjes of een leuk klein knuffeltje bij kunnen breien als kraamcadeautje.

En dan moet er nu, na al dat breien, maar weer een beetje gehuishouderd worden.

Fijne dag,
Marie-Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten