vrijdag 9 september 2022

Gebreide kruikenzak met patroon

Het is gelukkig nog mooi weer met een aangenaam temperatuurtje, maar we zetten ons allemaal schrap voor komende winter denk ik. En als je in zo'n grote boerderij woont als de onze wordt het verwarmen van je huis bijna onbetaalbaar. Gelukkig is de boerderij wel heel goed geïsoleerd, daar zijn we nu heel blij mee. Maar toch, iedere kuub gas die we nu minder gebruiken is belangrijk om met z'n allen de winter door te komen. De verwarming gaat bij ons dus een paar graden lager deze winter. Daarom kocht ik alvast maar een warmwaterkruik extra, die kan je 's avonds dan gebruiken als je wat kouwelijk op de bank zit. Kleedje erbij en dan is het best uit te houden volgens mij.

Zo'n kruik vraagt natuurlijk om een mooi gebreide hoes. Scheepjes heeft sinds een tijdje een tweed garen en dat leek mij heel geschikt voor dit project. Ik gebruikte Scheepjes Terrazzo, gemaakt van 70% gerecyclede wol en 30% gerecyclede Viscose. Twee bollen bleek genoeg te zijn voor de hele kruikenzak. De donkere kleur is 734 (Opale) en de lichte kleur is 734 (Bolle). Voor het breien gebruikte ik 5 sokkennaalden van 25cm lang en dikte 4mm.

Ik breide de hoes in het rond, dat vind ik vooral makkelijk met inbreien want dan blijf je steeds de goede kant van het werk zien.

Na het nodige voor- en achteruit breien ontstond uiteindelijk dit patroon:

KRUIKENZAK

Zet 64 steken op met donkerblauw en verdeel deze over 4 naalden (16 steken op iedere naald). Sluit tot een cirkel en brei 1 ronde recht.
Nu ga je meerderen (dit deed ik omdat mijn kruik afgeronde hoeken heeft en zo past de hoes er mooi omheen).
Ronde 1:
1r (recht), 1m (meerderen), 15r 
15r, 1m, 1r
1r, 1m, 15r
15r, 1m, 1r

Ronde 2: Alle steken recht breien
Ronde 3: Meerderen als ronde 1, maar 15r wordt nu natuurlijk 16r.
Ronde 4: Alle steken recht breien
Ronde 5: Meerderen
Ronde 6: Alle steken recht breien
Ronde 7: Meerderen
Ronde 8: Alle steken recht breien
Je hebt nu 80 steken in totaal (20 steken per naald).

Vervolgens kan je een patroon gaan inbreien. Het werk verdeel je in een voor en achterkant. De voorkant bestaat uit 39 steken om een patroon in te breien en 1 steek die je altijd donkerblauw breit, dit is de zijkant. Dit doe je ook voor de achterkant, 39 steken om patroon in te breien en 1 steek donkerblauw. Zo ontstaat er een mooie scheiding tussen de voor en achterkant.

Mijn inspiratie voor het patroon haalde ik uit dit boek: Book of Fair Isle Knitting van Alice Starmore. Maar ook heel internet staat vol met leuke patronen.



Ik breide de onderste twee patronen van de bladzijde hierboven.


Daarna koos ik een kleinere rand van deze bladzijde. En daarna breide ik het allereerste patroon nog een keer. Je kunt helemaal je eigen fantasie gebruiken, het kan eigenlijk niet verkeerd gaan.


Na het inbreien was mijn kruikenzak 23 cm lang. Ik breide nog tot een lengte van 24cm met alleen donkderblauw en toen heb ik nog een beetje geminderd vanwege de afgerond hoeken van mijn kruik.

Het minderen deed ik als volgt:
Ronde1:
1r, 1 aro (1steek afhalen, 1steek recht breien, afgehaalde steek over de rechtgebreide steek halen) 17r
17r, 2 steken samen breien, 1r
1r, 1 aro, 17r
17r, 2 steken samen breien, 1r
Ronde2: Alle steken recht breien
Ronde 3: Als ronde 1, maar nu 16r ipv 17r
Ronde 4: Alle steken recht breien
Nu heb je 72 steken (18 steken per naald).

Vervolgens is het tijd om de "col" te breien. Ik breide boordsteek (2recht, 2 averecht) tot de col 15 cm lang was en daarna konden de steken worden afgekant. Dan alle draadjes afwerken en  de onderkant dichtnaaien en klaar is je kruikenzak!


De kruik ligt al klaar op de bank, maar eerst nog even lekker nazomeren hoor!

Fijne dag!
Marie-Louise


4 opmerkingen:

  1. Och, zo mooi dat patroon. Ik gebruik dit ook nog altijd in de winter, heb dan last van koude voeten en met zo'n kruik niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n kruik is eigenlijk heel behaaglijk, maar was bij mij een beetje in de vergetelheid geraakt. Nu gaan we hem weer lekker gebruiken.

      Verwijderen
  2. Hé, wat een mooi patroon voor zo'n warmwaterzak! Ik heb er ook eentje liggen en doe er altijd een oude sloop omheen. Maar nu denk ik dat ik je patroon ga gebruiken en de breinaaldjes ga opzoeken!
    Ja, dat gaat wat worden deze winter... Ik las al veel tips; van alleen stoken in de kamer waar je zit, waxinelichtjeskachels, tot een elektrisch deken om op te zitten toe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zullen maar hopen dat het niet heel koud wordt deze winter.

      Verwijderen