maandag 3 september 2018

Zakjes vouwen voor bloemenzaadjes

Worden jullie ook al een beetje melancholiek van deze tijd van het jaar? Ik wel hoor. Je merkt aan alles dat de zomer op haar eind loopt. Het is 's ochtends heel vochtig buiten, het licht is heel anders en 's avonds is het echt alweer vroeger donker. Daarnaast is mijn moestuin best wel ontploft, zoals ieder jaar gebeurt rond deze tijd. Tijd dus om bloemen- en groentezaden te verzamelen voor volgend jaar. September is echt al een beetje een afsluiting van het seizoen voor mij.

De zaden die ik verzamel moeten natuurlijk ook ergens in opgeborgen worden, zodat ik volgend voorjaar ook nog weet wat ik ook alweer allemaal bewaard had. Die zaden kan je natuurlijk snel in een paar saaie enveloppen doen, maar een gevouwen zakje is veel leuker.


Begin met een stukje papier van ongeveer 20 bij 20 cm. Het formaat doet er eigenlijk niet zo toe. Voor fijne zaden kan je ook een kleiner stukje papier nemen, voor bonenzaad kan je iets groters kiezen. Het papier hoeft ook niet helemaal vierkant te zijn hoor. Kan eigenlijk niet mislukken.

Vouw de twee zijkanten naar het midden.

Zet de naad vast met een plakbandje. Een stukje Washi Tape is ook leuk.
Knip eventueel de bovenkant af met een kartelschaar (als je die hebt)

Vouw de bodem een stukje naar boven. Hoe verder je vouwt, hoe groter de bodem wordt.

Vouw de twee punten van je bodem naar boven (lastig in woorden uit te leggen, kijk maar naar de foto)

Vouw de bodem dan open zoals op bovenstaande foto.

Vouw de onderkant van de bodem naar het midden.

Vouw de bovenkant van de bodem naar het midden en zet de bodem vast met een plakbandje.

En klaar is je zakje. Vul met bloemenzaad en sluit met een sticker, splitpen, stukje touw, of wat je maar in de buurt hebt.

Zet nog even op de buitenkant wat er eigenlijk in het zakje zit. Al schrijvend kwam ik erachter dat je dat beter kunt doen als er nog geen zaden in het zakje zitten. Het wordt anders best wel hobbelig!

En die zakjes met zaden vind ik ook heel leuk om cadeau te doen aan een andere tuinliefhebber.
En verder zijn deze zakjes echt handig voor allerlei doeleinden. Zo heeft ieder stukje papier ineens een tweede leven

Fijne dag!
Marie-Louise

5 opmerkingen:

  1. Zo simpel kan het zijn.
    En al doende leert men, dus heb je nu de beste werkwijze voor ons :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! Met zulke leuke zakjes zaad zul je zeker iemand een plezier kunnen doen. En nu weet iedereen hoe hij/zij eenvoudig een leuk zakje vouwt om een aardigheidje in weg te geven, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staat gezellig, ik heb ook veel zaad en ben nog aan het verzamelen :) Ik heb het zaad in wat luxere enveloppen, maar jou verpakking is ook leuk als cadeautje, ik zou er blij mee zijn. Leuk al die zaadjes, al weer veel plezier voor volgend jaar.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben blij met je duidelijke foto's... Zo'n zakje is altijd handig en ik heb nog zoveel papier liggen.
    Ik baal er ook een beetje van dat het 's avonds al zo vroeg donker is; ik verveel me vanaf die tijd... dus maar lekker zakjes gaan vouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het 's avonds weer eerder donker wordt ga je vanzelf weer meer binnen doen. Is ook wel fijn, maar die mooie zomeravonden mis ik wel een beetje hoor.

      Verwijderen