woensdag 19 september 2018

Slacht je eigen varken

Getsie, wat is dat nu voor titel? Slacht je eigen varken? Ik was het niet van plan hoor, maar vroeger werd er natuurlijk wel ieder najaar geslacht op een boerderij zoals de onze. En over dat slachten vond ik een oud boekje bij de kringloop.


Het is een boekje uit 1936 met handige wenken voor de huisslacht en het staat vol met recepten.
Wat dacht je van: Het schoonmaken van de darmen en maag, of het bereiden van nierbroodjes en zwoerdrolletjes. Dat heb ik nu altijd al willen doen.

Toch was ik heel blij met deze vondst, want bij onze boerderij staat ook nog het stookhok.


En in dat stookhok staat nog het originele waterfornuis. Ik weet niet of er nog veel van die waterfornuizen staan in Drenthe. Zelf ben ik er nog geen tweede tegengekomen.


Het is een soort hele grote ketel. De ketel zelf is helemaal wit geëmailleerd en kon gevuld worden  met water uit de pompstraat. Onderin kon je hout stoken en links zit een kraantje waar het warme water dan ook weer uit kon lopen. Zo kon de boerin beschikken over warm water. Maar in deze ketel werd ook het varkensvoer gekookt en in de herfst werd het fornuis gebruikt bij de slacht. Er kon zelfs in geweckt worden. 


Hier nog even de binnenkant. Er past een grote zwart geëmailleerde deksel op. de ketel is zo'n 80 cm in doorsnede. Dus best wel groot.

Door het boekje krijg je een beetje meer een idee hoe het hier 100 jaar geleden was. Ik zou wel eens stiekem om een hoekje willen kijken om te weten hoe het er hier uit heeft gezien. En misschien kan ik ooit wel een kleine mini-museumpje maken van mijn stookhok.

En wat zullen we eens eten vanavond?
Hersenpannekoekjes misschien?


Fijne dag!
Marie-Louise



10 opmerkingen:

  1. Oh no..., dacht ik toen ik je blogtitel las! Dat is nu precies waarom ik geen varken wil, alhoewel ik ze vreselijk leuk vind...
    Maar gelukkig, geen nare verhalen. Wat een leuk boekje i.c.m. het stookhok van jullie. Het is gewoon een lief klein huisje, bijzonder!
    Misschien kan de oudheidkundige vereniging je nog wat vertellen ...
    Gebruik jij het stookhok met ketel nog voor iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op dit moment doet het stookhok gewoon dienst als schuurtje, maar wie weet kan ik het in de toekomst nog eens inrichten zoals ze vroeger in gebruik waren. Dat informeren bij de historische vereniging is misschien wel een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om zo'n oud boekje te vinden en dat het stookhok kennelijk nog compleet is. Altijd handig als je ooit eens grote hoeveelheden in wil maken, hoewel ik me afvraag of dat nog wel van deze tijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah jak, hersenpannenkoekjes, misschien wel heel erg lekker, maar het idee... ik had er nooit van gehoord. Wel leuk dat je zo'n oud boekje vond. Die tip van Elizabeth over de historische vereniging vind ik een hele goede! En ik heb ook weer wat geleerd, want ik wist niet beter dan dat dit schuurtjes hier in Drenthe allemaal oude bakhuisjes waren, waarin het brood gebakken werd (dat was veiliger met een pannendak op het schuurtje dan met een rieten dak op de boerderij).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn vader was vroeger huisslachter in Norg en omliggende dorpen. Hij bracht wel eens hersenen van de slacht mee naar huis. Deze bakte mijn moeder in de koekenpan. In mijn herinnering was dat een delicatesse, al moet ik er nu niet meer aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger hadden onze buren, een gezin met 10 kinderen, elk jaar een varken die goed gevoerd en vertroeteld werd.
    Maar ja in de herfst werd hij geslacht:-(. Wij kregen er ook van: spek, worst en smulletjes!
    Die varkens hadden een veel beter leven dan nu in de mega stallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het doet me denken aan het Openluchtmuseum! Wat bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat zijn de aller leuks te "schatten" die hed soms vind bij de kringloop.
    Zeker als je zo'n leuk stookhok zelf bij je huis hebt staan.
    Wat gaaf, die ketel, daar moet toch meer informatie over te vinden zijn, over jouw huis, van vroeger.
    Eet smakelijk, ik hou het maar gewoon bij sla, gebakken aardappeltjes en er kip saté-tje erbij, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb even geen foto paraat, maar wij hadden vroeger ook zo'n fornuis.
    Behalve dat er varkensvoer in gemaakt kon worden, gebruikte mijn moeder het om water in heet te stoken ( voordat we een boiler hadden), dat water kon gebruikt worden om het (zinken)bad mee te villen dat in de keuken neer gezet werd, en ook om de was mee/in te doen!
    Heerlijk om zo terg te zien.
    Puur jeugdsentiment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk om te horen hoe dat fornuis vroeger gebruikt werd. Wat een klus vroeger hoor. Nu draaien we gewoon even de kraan open.

      Verwijderen