vrijdag 1 juni 2012

Gebreide vaatdoekjes met beschrijving

Heb je dat ook, zit je vijf minuten in de zon, begin je je toch alweer te vervelen. Ik vind even buiten zitten heerlijk, maar wel met een spannend boek in mijn hand, of een klein handwerkje. Kan je af en toe wat doen en af en toe ook lekker even genieten met je ogen dicht. Vorige week heb ik in de zon deze gebreide vaatdoekjes gemaakt.


De vaatdoekjtes zijn gebreid van 100% katoen op naalden nr. 4. Het is dus wat dikkere katoen dan de doorsnee katoen. Ik gebruik per vaatdoekje 1 bolletje katoen.



Het eerste setje breide ik met dubbele gerstenkorrel als volgt:
Opzetten op nld nr. 4: 45 steken en brei 4 naalden recht.
Nld 5: 3 steken recht, rest van de steken 1 r, 1 av, tot de laatste 3 steken, die brei je weer recht.
Nld 6: 3 steken recht, rest van de steken breien zoals ze zich voordoen, laatste drie steken recht.
Nld 7: 3 steken recht, rest van de steken 1av, 1 r, tot de laatste 3 steken, die brei je weer recht.
Nld 8: 3 steken recht, rest van de steken breien zoals ze zich voordoen, laatste drie steken recht.
Herhaal deze 4 naalden tot het doekje bijna vierkant is. Dan tot slot 4 naalden recht en afkanten.



Het volgende setje breide ik met blokjes van twee recht twee averecht als volgt:
Opzetten op nld nr. 4: 46 steken en brei 4 naalden recht.
Nld 5: 3 steken recht, rest van de steken 2 r, 2 av, tot de laatste 3 steken, die brei je weer recht.
Nld 6: 3 steken recht, rest van de steken breien zoals ze zich voordoen, laatste drie steken recht.
Nld 7: 3 steken recht, rest van de steken 2av, 2 r, tot de laatste 3 steken, die brei je weer recht.
Nld 8: 3 steken recht, rest van de steken breien zoals ze zich voordoen, laatste drie steken recht.
Herhaal deze 4 naalden tot het doekje bijna vierkant is. Dan tot slot 4 naalden recht en afkanten.
Appeltje, eitje!

En dan nu nog een beetje beter leren fotograferen, want de kleuren zijn in het echt veel mooier dan op deze nogal bleek uitgevallen foto's.

En als je de smaak te pakken hebt vind je dit misschien ook leuk om te breien


Gebreide vaatdoek

3 opmerkingen:

  1. Kwam bij toeval bij je terecht (blij dat ik brei) de naam Marikari viel mij op. Ik kom al 8 jaar in jouw mooie Drentse dorp. We hebben een stacaraven op L.duinen. Mooie vaatdoek maak je. Ik kom een keer langs.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leukk ga tbeslist ookmaken welke dikteheeft datkatoen? groetjes wilmie

    BeantwoordenVerwijderen