maandag 4 juni 2012

Vlierbloesemsiroop


Je zou het niet zeggen als je naar buiten kijkt, maar het wordt weer tijd voor de vlierbloesemsiroop. De vlier in mijn tuin begint al mooi te bloeien, dus nog even wachten op een zonnige ochtend voor een mooie oogst.

Hier alvast mijn recept voor iedereen die het ook eens wil proberen. Na diverse pogingen vind ik dit het beste recept, komt ie...

Ingredienten:
25 stuks vlierbloesem, 's ochtends geplukt bij zonnig weer. Het stuifmeel moet op je hand blijven zitten als je je hand tegen een bloemscherm houdt. Neem mooie bloemschermen, niet met bruine bloemetjes.
1 liter water
500 gram kristalsuiker
20 gram citroenzuur



Ik gebruik de citroenzuur zoals hierboven. Het ziet eruit als onze Nederlandse pakjes vanillesuiker en kost net zo weinig, je moet er alleen wel even voor naar de eerst de beste Duitse supermarkt over de grens. Dat is trouwens geen straf want ze hebben ook hele goede geleisuiker en spullen om augurkjes e.d. in te maken, plus een geweldige bakafdeling, dus maak er maar een uitje van zo 1 x per jaar.
Tot zover wat je nodig hebt.

Belangrijk is dat je de bloemschermen niet gaat wassen. De smaak komt namelijk van het stuifmeel en als je de bloemschermen wast raak je teveel stuifmeel kwijt, dus alleen even de insecten verwijderen,de rest wordt toch wel doodgekookt.

Los de suiker en het citroenzuur op in het water in een pan o.i.d. Leg de bloemschermen in deze suikeroplossig en laat 24 uur trekken. Het stuifmeel geeft nu zijn heerlijke aroma af.

Na 24 uur alles zeven door een katoenen doek. Het vocht nu aan de kook brengen en in schone flessen schenken. De flessen kunnen het best met sodawater worden schoongemaakt en naspoelen met heet water. Ik gebruik wijnflessen met schroefdop, deze sluiten gemakkelijk weer af en uit ondervinding blijkt dat het heel lang goed blijft als je schoon werkt.

Nu wachten op warm weer en dan 1 deel siroop aanlengen met 3 a 4 delen water. Dan kan ik lekker zitten in mijn nu natgeregende rieten stoeltje met een boek en een glaasje vlierbloesemsiroop. Proost!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten