maandag 23 oktober 2023

Breiwerk voor een koud nekje

Als het om de gevoelstemperatuur gaat heb je volgens mij twee soorten mensen; mensen die het altijd warm hebben en niets om hun nek willen hebben en mensen die overal tocht voelen en hun hele hals bedekt willen hebben. Ik vrees dat ik tot de tweede groep mensen behoor. Een V-hals vind ik standaard koud, daar moet sowieso een sjaaltje bij. En op de fiets voel ik altijd wel ergens tocht, vooral bij mijn nek, brrrr. Maar nu heb ik een ideale oplossing gevonden (gebreid) in de vorm van een losse nekwarmer.


Het ziet er misschien wat vreemd uit, maar in combinatie met je jas lijkt het al een stuk beter.


En vanochtend op de fiets was het dus echt heerlijk, nergens een koude windvlaag, ik zat gewoon te genietfietsen. Dus deze col is een blijvertje.


Ik gebruikte naalden nr 5 en twee bolletjes tweed-wol van 50 gram. De col werd in het rond gebreid, maar je zou hem ook op twee naalden kunnen breien en daarna dichtnaaien. Bovenaan begin je met boordsteek (2 recht, 2 averecht) en geleidelijk brei je meer steken averecht tussen de rechte steken. Heel gemakkelijk en zo klaar. Het originele patroon is van Drops Design en vind je HIER.
Echt een perfect patroon om je restjes wol op te maken.

Fijne dag!
Marie-Louise


3 opmerkingen:

  1. Wat ziet dat er lekker uit! Ik ben iemand die het snel warm heeft, maar nu we de kachel zo weinig aanhebben, vind ik iets warms om de nek best lekker. Ik heb vorig jaar zelf zo'n kol gebreid, maar die zit niet echt lekker. Jouw kol past volgens mij beter. Ik heb het patroon in mijn Ravelry Favorieten gezet. Dank voor de link.
    Heel veel plezier van je kol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook altijd last van een koude nek, draag sowieso nooit v-hals. Zo'n col vind ik praktischer dan een sjaal, waarvan al gauw een punt loswaait op de fiets. Leuke term, genietfietsen 🌞

    BeantwoordenVerwijderen