zondag 10 oktober 2021

Gebreide pompoenen

Op internet zag ik hele leuke foto's van gebreide pompoenen bij lillador. Er stond geen patroon bij, maar het idee was zo te zien heel eenvoudig en dus ging ik zelf een beetje experimenteren met het volgende resultaat.





Je breit gewoon een rechthoekig lapje (of nog makkelijker een koker op sokkennaalden). De onderkant rimpel je samen, daarna het kokertje vullen en de bovenkant sluiten. Uit de tuin haal je nog een paar takjes om dienst te doen als steeltje en klaar is kees.

Recept voor een gebreide pompoen:
Zet 40 steken op met breinaald 3,5 mm (of een breinaald passend bij je rest wol natuurlijk). Ik gebruikte sokkennaalden en verdeelde de steken over 4 breipennen. Brei vervolgens boordsteek: 4 recht, 1 averecht en blijf dit herhalen tot je lapje 8 cm hoog is. 

Deze pompoen heb ik gebreid van Scheepjes Secret Garden

Voor een beetje goed gevormde pompoen moet je ervan uitgaan dat bij rondbreien je lapje (of eigenlijk kokertje) ongeveer net zo hoog als breed is. Brei je een rechthoekig lapje op gewone breipennen, dan moet je lapje twee keer zo breed als hoog zijn. Dus in dit geval zou je lapje dan 16 cm breed zijn en brei je tot een hoogte van 8 cm.
Sluit nu de onderkant door er een draad doorheen te rimpelen en de boel naar eigen inzicht dicht te naaien. Ik frummel maar wat aan in zo'n geval. Daarna kan je al een beetje vulling in je pompoen stoppen. 
Nu is het mooi als je aan de bovenkant een beetje mindert. Ik deed dat als volgt: 2 recht samen, 2 recht samen, 1 averecht, en dit over alle steken herhalen. Dan nog een volgende naald: 2 recht samen, 1 averecht en dit weer over alle steken herhalen. Vervolgens de pompoen helemaal opvullen. Nu de draad afknippen en de draad met een stopnaald door de steken halen, terwijl je de draad aantrekt een takje in het midden steken. Ook hier weer een beetje stevig frummelen en naaien tot de boel goed dicht zit. En klaar is je eerste pompoen.


Twee pompoenen van Scheepjes Secret Garden, beide komen uit dezelfde bol.

En de oranje exemplaren zijn gebreid van Scheepjes Riverwashed. Dat was een restje van het pompoenmutsje.


En de andere pompoenen, die komen uit eigen tuin!

Je kan zo al je geschikte restjes mooi opmaken. En door een beetje te variëren in breedte en hoogte kan je wat verschillende formaten pompoenen maken, als je steeds maar een veelvoud van 5 steken opzet. Ik vond het heel leuk om even tussendoor te doen. Nu weer op naar een nieuw project. Eens even kijken of ik nog een mooi wolletje in de kast heb liggen....








9 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk!
    Zo naast de echte pompoenen vind ik de gelijkenis heel groot.
    Leuk gedaan, met het echte takje als steeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, het was ook heel leuk om te maken. Zo klaar en met een resultaat waar ik wel vrolijk van werd.

      Verwijderen
  2. Wat zijn ze leuk zeg, dat echte steeltje maakt ze helemaal af!
    Op dit moment zit nog veel van mijn garen in verhuisdozen, dus heb ik nu 3 gekochte pompoenen bij mijn voordeur liggen (zie foto op mijn blog gisteren), maar volgend jaar wil ik er in mijn tuin laten groeien, en ga ik er zeker ook een paar bij breien volgens jouw patroon (waarvoor dank!).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie ze nu pas liggen, die pompoenen. Ik keek vooral naar je trui die ervoor ligt. Die wordt trouwens prachtig!

      Verwijderen
  3. Het resultaat is prachtig en de kleuren passen goed bij de echte exemplaren. Ik zag ze ook ergens gemaakt van kant en klaar gekochte mutsen, maar dan ben je beperkter in het kleurenaanbod. Als je zelf niet breit is dat een snelle manier om ze te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mutsen ik ook een goed idee en onder het breien dacht ik dat je ze misschien van oude sokken zou kunnen maken.

      Verwijderen