maandag 20 november 2017

Citroenthee, citroensiroop en een koud hondje

Omdat het nu wel heel erg herfstig wordt heb ik afgelopen week mijn laatste citroenverbena geoogst voordat het plantje zijn blad zou verliezen. En omdat het zo lekker is en eigenlijk bijna niets kost dacht ik, ik moet er toch nog even een blogje aan wijden.

Pluk je verbena

Ris alle blaadjes eraf

Leg op een schone theedoek en laat drogen. Ik gebruikte de vloerverwaring (het is echt in 2 dagen kurkdroog), maar het kan ook op een droogrekje in een beetje warme ruimte. De blaadjes zijn dun, dus het gaat razendsnel.



Stop de droge blaadjes in een leuke pot en klaar is je voorraad citroenthee. Het ging zo makkelijk dat ik dacht, dat zou ik met meer kruiden moeten kunnen doen. Misschien gaat het ook goed met munt?



En ik maakte ook nog citroensiroop.
Doe hiervoor 300 gram suiker en 2 theelepels citroenzuur in 300 ml water. Laat dit opwarmen tot de suiker is gesmolten. Doe er dan een flinke hand citroenverbena blaadjes bij en laat het even koken. Daarna nog een uurtje laten trekken. Zeven en in een mooie fles schenken.

Als je het langer houdbaar wilt hebben moet je het weer opkoken en in een fles schenken die je met heet sodawater hebt schoongemaakt. Je kunt de fles ook uitkoken om hem te steriliseren. Ik bewaar het echter in de koelkast en dan gebruiken we het de komen weken, dus dat heb ik nu niet gedaan.

Je kunt het als limonadesiroop gebruiken, en het is ook lekker door yoghurt of karnemelk, dan krijg je een soort limoendrink.

En dan nog iets heel anders. Mijn nichtje heeft een heel oud hondje (18 jaar oud nu) en dat hondje heeft het koud, zoals zoveel ouderen op deze aardbol. Dus vroeg mijn nichtje of ik een truitje wilde breien. Dat wil ik best proberen, maar zoiets heb ik dus nog nooit gedaan. Ik ga eerst maar eens een beetje onderzoek doen op internet, hoe andere mensen zo'n breiwerkje hebben aangepakt. Wordt vervolgd!

Fijne dag!
Marie-Louise


3 opmerkingen:

  1. Ben helemaal enthousiast over je blog post. Ik ga het voorjaar ook citroenverbena kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Bij de meeste tuincentra kun je het in het voorjaar kopen bij de kruidenafdeling.

      Verwijderen
  2. Ik heb ooit een truitje gebreid voor 1 van onze honden, en ze draagt het nu al een aantal winters met veel plezier. Ik heb wel rondgekeken op het www, maar uiteindelijk gewoon zelf "ontworpen". Gewoon opzetten op de rondbreinaald, boord breien, daarna overgegaan naar tricotsteek, en bij de borst steken gemeerderd (ze heeft nogal een uitstekend borstbeen).
    De rug en buik rechtdoor breien tot er voldoende lengte is, en dan rug en buik verbinden met een tussenstuk. Oef, wat klinkt dat ingewikkeld als je het zo opschrijft. Wacht, ik geef je de link van de Ravelry-pagina waar ze op staat, kun je op de foto's kijken: https://www.ravelry.com/projects/paarsedraad/dog-pyjama-2013.
    Ik had natuurlijk het voordeel dat ik steeds tussendoor kon passen, vraag dus even wat maten (zoals opvang kop, romp vlak achter de voorpoten en vlak voor de achterpoten, en lengte rug en buik). Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen