dinsdag 20 juni 2017

Een zuinig vaatdoekje

De laatste tijd lees ik steeds meer blogs van mensen die aan het consuminderen slaan, een tiny house (willen) bouwen, hun hele huis rigoureus opruimen volgens een bekende Japanse opruimgoeroe, kortom op een of andere manier minimaliseren. En zelf ben ik ook wel een klein beetje aangestoken door dat virus. Iemand zei pas tegen mij: De eerste 50 jaar van je leven ben je spullen aan het verzamelen en daarna begin je alles weer weg te geven of op te ruimen. En daar zit wel wat in.

Maar waarom deze inleiding. Nou dat zit zo. Ik heb wol, veel wol. En alleen maar oude lelijke vaatdoeken. Na het opruimen van de keuken moesten daar natuurlijk ook leuke nieuwe vaatdoekjes bij. En om niet nog meer rotzooi mijn huis in te slepen leek het me een goed idee maar weer eens vaatdoekjes te breien of te haken. Dat scheelt weer een paar bolletjes wol tenslotte. Worden die ook nog eens gebruikt.


En vind je het geen schatje? Gebreid van 100% katoen.


Hier kan je het patroontje goed zien. Ik zag het steekje ergens op een Scandinavische website.


Hier nog een close-upje. 3 steken gerstekorrel, 3 steken recht, 3 steken gerstekorrel, 3 steken averecht en dat steeds herhalen. Appeltje-eitje en een leuk effect.

En voor de liefhebber volgt hier het patroontje:
Zet 59 steken op (of 12 meer als je het vaatdoekje groter wilt hebben). Brei 6 pennen recht. Dit is de ribbelrand aan de onderkant.
Brei dan als volgt: De eerste en laatste 4 steken worden elke pen recht gebreid. Zo ontstaat de ribbel aan de zijkanten. De overige 51 steken brei je in patroonsteek. 

Patroonsteek: 3 av, *3 gerstekorrel, 3r, 3 gerstekorrel, 3 av* herhaal van * tot *. De 2e pen brei je de steken zoals ze zich voordoen, behalve natuurlijk bij de gerstekorrel. Heel eenvoudig dus. Zo ga je gewoon door.

Brei tot de vaatdoek bijna vierkant is en eindig met 6 pennen recht voor de ribbelrand aan de bovenkant. Afkanten maar!

Oké, verder met opruimen maar weer. Wat zal ik een net huis krijgen!

Fijne dag
Marie-Louise

1 opmerking:

  1. Wat een leuk idee om vaatdoekjes te breien en katoenen bolletjes heeft iedereen wel in huis.
    Werkt het ook lekker als vaatdoek??

    BeantwoordenVerwijderen