maandag 1 februari 2021

Een schitterende ochtend en een schitterend fornuis

Wat was het mooi gisterenochtend, prachtig koud en zonnig weer en overal rijp aan de bomen. Ik schoof s'ochtends de gordijnen open, maakte een kop thee en ben er eerst eens even lekker bij gaan zitten. Wat een prachtige zonsopkomst. Alles blonk en schitterde en de hele wereld zag er helder uit. En daarna snel aankleden en naar buiten om een paar foto's te maken.


Zelfs zo'n uitgebloeide bloem wordt weer mooi.


En ineens zie je overal de spinnenwebben hangen.


Prachtige ijspegels (met op de achtergrond de kerstverlichting zie ik nu, die moet ik nog steeds weghalen.....).

Wat trouwens bij terugkomst in huis iets minder blonk en schitterde was mijn gasfornuis. Bovenop heb ik van die gaspitten van messing en ook de knoppen zijn van messing gemaakt. Ik heb al wel eens een halfslachtige poging gedaan om die pitten weer te laten glimmen, maar niets heeft echt geholpen. En met dat heldere weer vallen dingen ineens meer op hè, zo ook die doffe gaspitten. Dus ging ik maar eens op internet zoeken naar een oplossing. Ik kwam verschillende tips tegen. Je zou messing weer kunnen oppoetsen met een papje van zout en azijn, ook insmeren met yoghurt zou helpen en als derde variant kon je ze ook oppoetsen met ketchup. Het beste leek me om het allemaal maar te proberen.


En dus deed ik een klein experiment. Ziehier de doffe pitten.


De pit helemaal links smeerde ik in met een mengsel van zout en azijn, de middelste werd bedekt met een laagje yoghurt en de rechter pit kreeg een klodder ketchup bovenop.

En dan maar even wachten. Ik ben wat andere huishoudelijke zaken gaan doen en na een half uurtje heb ik de gaspitten met een zacht schuursponsje schoongeschuurd.


En verdraaid, moet je nu eens kijken. De uiteindelijke winnaar was duidelijk de ketchup. En je wilt het misschien niet geloven, helemaal blij heb ik daarna alle messing onderdelen van mijn fornuis ingesmeerd met ketchup, even in laten trekken en daarna weer opgepoetst. Het resultaat was zonder meer om heel vrolijk van te worden.


Kijk die knopjes eens glimmen, zo hebben ze er in geen jaren uitgezien!
Je zou het huishouden bijna leuk gaan vinden.

Fijne avond!
Marie-Louise


















5 opmerkingen:

  1. Wat een giller.
    Eet zelf geen ketchup maar je zou het bijna in huis halen voor de huishoudelijke klusjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je een prachtig fornuis... Ja, dat vraagt onderhoud maar het is het wel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig was het zondag, met al die rijp.
    Ik vraag me af: hoe heeft nu toch ooit iemand ontdekt dat ketchup zou helpen? Ten einde raad dat ergens opgesmeerd? Of per ongeluk een kwak ketchup ergens op gemorst, en daarna ontdekt dat het messing waar dat op was gevallen, helemaal weer blonk? Hoe dan ook, jij kunt weer genieten van je prachtige fornuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een uitvinding ketchup maart ik ga hem zeker onthouden Ha ha ha Mijn kids zullen het niet geloven

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige fotos.

    Jammer dat ik geen messing fornuispitdoppen heb.
    Zou het met zwart staal ook lukken?

    BeantwoordenVerwijderen