donderdag 17 september 2020

Appeltjes Sokken

Eigenlijk ben ik best wel dol op de herfst, zeker als het zo mooi begint als dit jaar. Ik houd van de kleur van het licht en de spinnen 's ochtend met hun mooie spinnenwebben. En als je dan wat in de container gaat gooien en je bent nog een beetje slaperig loop je met je hoofd zo in zo'n spinnenweb. Brrrrrrr. (Dit verhaal was trouwens bedoelt als inleiding op de sokken die ik gebreid hebt, maar het leidt nergens toe vrees ik).

Onder het breien zit ik dan een naam te verzinnen voor de sokken, groene dit keer. Grassokken misshcien, tja, dat is het niet helemaal, maar wat dan? Tot we dit weekend appelen gingen plukken bij mijn broer en schoonzus (eigenlijk vierden we een verjaardag, maar wij zijn niet van die stilzitters, dus gingen we lekker wat doen in de tuin). Ik kreeg ook een kist appelen mee naar huis. En toen wist ik het; appeltjes-sokken!


Ik nam het bolletje wol mee van een kleine vakantie in Duitsland. Geen beter souvenir dan een bolletje wol. Het reliefpatroontje heet de zandsteek.

Ik breide de sokken als volgt:
60 steken opzetten met naalden 2,5 mm.
15 pennen boordsteek (1r, 1av)
60 pennen zandsteek
Dan de grote en de kleine hiel en de hielspie
Vervolgens weer 55 pennen voor de voet. De 30 steken van de voorvoet breide ik in zandsteek, de 30 steken van de zool breide ik in tricotsteek.
En als laatste de teen, gewoon in tricotsteek.




De zandsteek gaat als volgt:
naald 1-  recht
naald 2 - 1r, 1av (dit de hele naald herhalen)
naald 3 - recht (of averecht als je niet in het rond breid)
naald 4 - 1av, 1r (dit de hele naald herhalen)

Voor de sok zelf gebruikte ik mijn basissokkenpatroon: Uitleg sokkenbreien

En zien jullie trouwens die mooie sockblockers? Die heb ik gekocht bij onze wolleverancier en ik ben er heel blij mee, ik vind het schaapje zo lief. Eerder had ik er al een paar gemaakt van een stuk karton, maar deze zijn lekker stevig. Als je een beetje handig bent met de figuurzagk zou je ze natuurlijk ook zelf kunnen maken. Maar daar heb ik geen tijd voor, ik moet breien! Het volgende werkje staat alweer op de pennen.

Fijne dag!
Marie-Louise


12 opmerkingen:

  1. Die spinnen toch. Het is net of ze in deze tijd expres zo gaan hangen dat je 's morgens tegen hun web aan moet lopen. Brrr.
    Jouw sokken zijn prachtig. Ik doe het je niet na. De sockblockers zijn ook mooi en handig.

    Groetjes en fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schattige sockblockers heb je! Ik heb nog nooit gehoord van de zandsteek. Hm, dat komt mij bekend voor, ik denk dat ik daar gewoon een andere naam voor heb geleerd (weet nu even niet eens welke...). Ik denk dat ik weet welke steek ik ga gebruiken bij mijn volgende paar sokken, haha. Appeltjessokken vind ik een uitstekende naam voor deze leuke sokken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een makkelijke steek en je kunt goed zien bij welke pen je bent, dat vind ik altijd wel handig. Ik ben benieuwd naar je volgende paar sokken.

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige sokken.
    En die sokken houders zijn helemaal te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik was al lang op zoek naar de sokkenhouders en ben er ook erg blij mee.

      Verwijderen
  4. Ze zijn prachtig en de naam, PERFECT!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een toepasselijke naam!
    Prachtig samen gebracht op de eerste foto.
    Knap werk hoor deze mooie sokken.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi zijn ze, de appeltjessokken.
    Ik ben een goed jaar geleden door jouw extra uitleg van het breien van sokken goed op weg geraakt. Ondertussen heb ik van verschillende patronen samen de perfecte sok voor mezelf gecreëerd.
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je sokken bent gaan breien. Niets zo fijn als een paar zelfgebreide sokken, zeker als het weer herfst wordt.

      Verwijderen