maandag 15 oktober 2018

Vijgenjam maken

Ik dacht niet dat het er dit jaar van zou komen, maar hier zijn ze dan; verse vijgen van eigen vijgenboom.


Ze rijpen gewoon heel laat, in oktober pas. Zo leer je steeds een beetje bij.


20 stuks oogstte ik gisteren. En die moet je eigenlijk direct opeten of verwerken, want ze blijven maar heel kort mooi.


Ik sneed de steeltjes eraf en de vijgen zelf hakte ik in kleine stukjes. De schil liet ik gewoon zitten, die is namelijk best wel zacht.
Zo hield ik 450 gram vijgen over. Daar deed ik 300 gram geleisuiker bij en een flinke schuit citroensap. Even koken en ik schone glazen potten doen. Deksel erop, ondersteboven zetten, af laten koelen en klaar is uw vijgenjam!


Twee potjes, dat is de allereerste oogst van mijn vijgenboom.

Ik wist eigenlijk helemaal niet hoe zo'n vijg groeit en waar de vijgen precies aan de boom komen. Maar nu ik de boom een jaar of drie heb begin ik het te begrijpen. De eerste vijgen verschijnen vroeg in het jaar. Dat zijn vijgen die groeien op oud hout (hout dat vorig jaar al aan de boom zat). Deze vijgen rijpen vroeg in het jaar (of vallen er bijna allemaal af zoals bij mijn boom). Ook maakt de vijg in het voorjaar nieuw takken met nieuw blad en in de okselknoppen van het nieuwe hout groeien ook weer vijgen. Deze vijgen rijpen dus in oktober. En deze oogst ging dit jaar bij mij wel heel goed. De eerste paar jaar had ik helemaal geen vijgen, maar blijkbaar is mijn boom nu oud genoeg. Het is wel een wilde groeier hoor. Ik zal proberen er deze winter een beetje boomvorm in te snoeien. Nu is het een soort verwilderde struik.

Zo, en nu maar weer stoofpeertjes koken, er komen kilo's van de boom af.

Fijne dag!
Marie-Louise




PS: Lunch van vandaag: Verse vijgen van de boom geplukt, half plakje geitenkaas in stukjes, beetje vijgenjam en een handje pecannoten geroosterd. Alles op een bordje gelegd en smullen maar. Heerlijk!





4 opmerkingen:

  1. Heerlijk vijgenjam, wij kopen die bij AH, maar met vijgen uit eigen tuin nog lekkerder :) Leuk hé dat je zo steeds wat ontdekt, genieten is dat! Succes met je stoof peertjes Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie paarse vijgen en de jam ziet er heerlijk uit. Mijn dochter heeft ook zo'n boom en daar kwamen groene vijgen af, ook heel lekker.
    Maar we hebben ze gewoon opgegeten, want het is nog een jonge boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij gaat het dit jaar precies hetzelfde. Ik het voorjaar vielen alle vijgjes van de boom en nu komen er heel veel af. Ik heb er al heel veel zo gegeten en ik heb al vijgenjam gemaakt en "frog"jam. Morgen nog vijgen-aardbeienjam. De vijgen beginnen nu ook te vallen.
    Je lunch ziet er heerlijk uit, ga ik morgen uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons dit jaar ook geen vruchten aan onze boompjes.
    Ze staan pas 2 jaar, we wachten geduldig af, ik durf ze ook niet te snoeien......
    Dit ziet er wel heel erg leuk uit, en lekker lijkt mij.
    Er gaat niks boven en eigen (moes) tuin!

    BeantwoordenVerwijderen