dinsdag 7 augustus 2018

Zo trots als een augurk!

Ja, dat ben ik; zo trots als een augurk op mijn eerste pot met zelf-ingemaakte augurken. Vandaag proefde ik het eerste exemplaar en ik was aangenaam verrast. Dat had ik jaren eerder moeten doen! Er is altijd wel weer iets bij te leren blijkt maar weer. Voor mij was dat dus het kweken en inmaken van augurken. Dat kweken gaat trouwens helemaal vanzelf. Een augurk is een hele makkelijke plant en geeft zonder al teveel gedoe een heleboel augurkjes. Volgend jaar ga ik er zeker een paar meer planten in mijn moestuin.

De eerste pot, ze zien er behoorlijk echt uit.

En dit zijn de eerste exemplaren op een bordje. Kijk ze glimmen.

Voor het recept maakte ik gebruik van Diana's mooie moestuin. Dat is een website waar ik steeds weer op terecht kom met al mijn prangende moestuin-vragen. Heel informatief. En zij schrijft dus ook een stukje over het inmaken van augurken.

De basis is een mengsel van 1 dl water, 2 dl witte azijn en een eetlepel suiker. Dan zit je goed qua zoet-zuur-verhouding. Dat breng je aan de kook, je doet er alles bij wat je lekker lijkt, zoals mosterdzaad, sjalot, paar radijsjes, pepertje etc. Dan de augurkjes erbij en ongeveer 10 minuutjes laten koken. Vervolgens de augurkjes in een schone pot doen en overgieten met het kokende azijn mengsel. Deksel erop, ondersteboven zetten en af laten koelen. Ik heb de pot 3 weekjes bewaard voor ik hem open maakte. Heerlijk! Dit ga ik zeker vaker doen. Ook wil ik proberen om op deze manier courgette met paprika in te maken. Ik ben benieuwd.

En nu opnieuw maar weer rustig aan, want het beloofd weer een warme dag te worden. Vanochtend vroeg heb ik in alle vroegte al een beetje lopen huishouderen. Ook bracht ik samen met mijn moeder een bezoek aan de notaris en kocht ik nog twee wereldstekkers voor onze vakantie. Dus het hoognodige is gedaan en dan kan ik nu in de langzame stand tot het weer wat koeler wordt vanavond.

Fijne dag!
Marie-Louise

1 opmerking:

  1. Wat leuk en wat fijn dat ze lekker smaken.
    Je augurken lijken wel fotomodellen ;)
    Leuk hè, dat als je iets nieuws leert, probeert, dat het dan een succes is :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen