dinsdag 15 mei 2018

Gehaakte snoepjes

Als je een winkel hebt wordt je nogal eens gevraagd om op een markt, braderie, lente-, zomer-, of herfstfair te komen staan en wat er verder zoal aan dorpsfeesten georganiseerd wordt. Als ik nu heel eerlijk ben kost dat een hoop tijd, zit je gelijk met de bezetting van je winkel, vind je gezin het meestal niet gezellig en levert het ook niet al teveel op. Dus doorgaans bedanken we vriendelijk; de winkel kost gewoon al best wel veel tijd.

We maken dit jaar wel een uitzondering voor een lagere school. Die hebben een lentefeest en daar ga ik met een klein kraampje staan. We verkopen allerlei dingetjes voor de tuin die ook leuk zijn voor kinderen. En verder had ik zelf bedacht dat ik er nog iets creatiefs bij wilde doen. Dus ben ik snel wat dingetjes aan het haken. Ook wil ik knoopsterren meenemen waar je vriendschapsarmbandjes mee kan maken. Dan kunnen de kinderen dat proberen (als ze dat willen, geen idee eigenlijk).

Met dit mooie weer moet ik me er echt toe zetten om de voorbereidingen te treffen. Ik ben nu veel liever in de tuin, maar vooruit, hup aan de slag!



Ik begon met het haken van snoepjes. Ik had een leuk patroon gezien op internet: gehaakte snoepjes

Zelf heb ik het patroon iets aangepast omdat ik de snoepjes wat te groot vond.
Ik gebruikte gewone haakkatoen (nr. 8) en haaknaald 2,5.

Eerst haak je het bolletje waar het "snoepje" in zit als volgt:

1. Haak 2 lossen en haak 6 vasten in de 2e losse vanaf de haaknaald.
2. Haak 2 vasten in iedere vaste (= 12 vasten)
3. Haak 1 vaste in de 1e en de 2e vaste en haak 2 vasten in de 3e vaste. Doe dit vier keer (16 vasten)
4. Haak 1 vaste in de 1e, 2e en 3e vaste en haak 2 vasten in de 4e vaste. Doe dit vier keer (20 vasten)
5. Haak 20 vasten
6. Haak 20 vasten
7. Nu gaan minderen: Haak 1 vaste in de 1e, 2e en 3e vaste en haak de 4e en 5e vaste samen. Doe dit vier keer (16 vasten). Het is handig om het snoepje nu op te vullen.
8. Haak 1 vaste in de 1e en 2e vaste en haak de 3e en 4e vaste samen. Doe dit vier keer (12 vasten)
9. Haak de 1e en 2e vaste samen. Doe dit 6 keer (6 vasten).

Hecht af en trek de steken evt. een beetje samen zodat je een mooi bolletje hebt.

Nu gaan we de twee zijkantjes haken:

1. Haak 2 lossen en haak 6 vasten in de 2e losse vanaf de haaknaald. (De begindraad gebruik je om het zijkantje vast te zetten aan het snoepje).
2. Haak 2 vasten in iedere vaste (= 12 vasten)
3. Haak 1 vaste in de 1e en de 2e vaste en haak 2 vasten in de 3e vaste. Doe dit vier keer (16 vasten)
4. Haak 1 vaste in de 1e, 2e en 3e vaste en haak 2 vasten in de 4e vaste. Doe dit vier keer (20 vasten)
5. Wissel van kleur en haak 1 toer van 20 vasten. Hecht af.

Zet het zijkantje vast aan het snoepje en doe hetzelfde nogmaals voor de andere kant. En klaar is het snoepje!



Ga zo door tot je geen zin meer hebt. Dat was bij mij het geval na zes snoepjes. Maar eigenlijk moeten er nog een paar bij vind ik. Nog even doorzetten!

Fijne dag en geniet van het mooie weer!

2 opmerkingen:

  1. Ze zijn leuk hoor! En de komende dagen is het wat minder warm, kun je dan nog wat snoepjes erbij maken misschien (als je niet in de winkel moet werken tenminste). En anders 's avonds misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je snoepjes erg leuk geworden, bedankt voor het deln van het patroon :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen