zondag 22 oktober 2017

Strijkplankhoes om zelf te maken, met uitleg

Is het jullie ook wel eens opgevallen dat er alleen maar hele lelijke strijkplankhoezen te koop zijn. Dat is volgens mij speciaal gedaan om huisvrouwen te pesten. Strijken is al niet echt mijn favoriete klus, maar  van zo'n depressieve strijkplankhoes wordt je ook niet echt vrolijker. Toen mijn hoes echt heel lelijk was geworden bedacht ik dat ik er natuurlijk ook zelf eentje zou kunnen naaien en het was nog betrekkelijk eenvoudig ook. Mijn moeder deed het meeste werk, want zij naaide vroeger altijd zelf de hoezen.


En dit is het resultaat. Ik wordt er wel blij van.
Heb je trouwens wel eens je strijkplank gefotografeerd bij donker, regenachtig weer? Best lastig om daar een leuk plaatje van te maken.
De stof had ik zelfs nog in de kast liggen, maar ik deed er eigenlijk niets mee, dus dat kwam nu mooi van pas.

Hoe ga je te werk? Je knipt een lap stof met hetzelfde model als je strijkplank, maar je maakt hem een stuk groter. Reken maar een zoom van 15 cm of iets meer. 


Dan naai je een tunnel in die zoom, helemaal rondom en je laat een stukje in de tunnel open aan de kant waar je strijkijzer altijd staat (zie foto boven).

Nu rijg je elastiek door de tunnel, een paar meter kinderelastiek bijvoorbeeld en je legt de hoes op je strijkplank. (ik liet de oude hoes er gewoon onder zitten voor wat extra dikte, maar je kan ook een lapje molton eronder doen).

Vervolgens het elastiek aantrekken en ondertussen je hoes een beetje modelleren.




Je moet best flink rimpelen. De onderkant ziet er dan ongeveer uit zoals op deze foto.

Als je tevreden bent leg je een stevige knoop in het elastiek en frommelt hem zo'n beetje tussen de stof weg. En kijk eens aan, je wordt toch een stuk vrolijker van het strijken op een mooi hoes!

Fijne dag,
Marie-Louise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten