zondag 8 september 2013

Het is weer breiweer; sjaal met patroon

En toen regende het pijpenstelen. Tjonge, tjonge, je zou bijna in bed blijven liggen zeg, maar gelukkig heb ik een lekker wolletje en dus kan er gebreid worden.

Verleden week ben ik naar de wolgroothandel geweest en we hebben weer mooie wol in de winkel.

 
Hier ben ik dus helemaal weg van; het boek Visserstruien. Het is een prachtig boek, niet alleen met mooie visserstruien erin, maar het boek bevat ook veel oude foto's en informatie over vissers en vissersplaatsen in Nederland. De bijbehorende wol ligt eronder in drie kleuren. Ik kan bijna niet wachten om iets te gaan breien.
 
 
Voor het snelle project hebben we deze wol op de plank liggen; Maxima. Ik vind de kleuren heel mooi en zoals gewoonlijk zie je dat niet terug op de foto's die ik maak.
 
 
 
Ik heb er deze sjaal van gebreid. Er gaan twee bolletjes Maxima in en ik gebruikte naald nr. 9.
De steek geeft een mooi vol effect.

 
Ik kwam de steek hier tegen: Klik
 
Zet 33 steken op met naald nr 9. (of een aantal steken deelbaar door 4 + 1)
Naald 1: recht

Naald 2: 1 av, 1 waaiertje, 1 av, 1 waaiertje etc, eindig met 1 av.
Naald 3: recht
Naald 4: 3 av, (1 waaiertje, 1 av) herhalen tot de laatste 3 steken, 3 av.

Deze 4 naalden steeds herhalen tot de wol op is of je sjaal lang genoeg is.

Waaiertje breien:
3 steken averecht samenbreien, maar de steken niet af laten glijden. Dan de draad eenmaal om je rechter naald slaan en de drie steken opnieuw averecht samenbreien. De steken nu wel af laten glijden. Je begon met drie averechte steken op je linkernaald en als het goed is heb je nu weer drie steken op je rechternaald staan. Het aantal steken blijft dan dus gelijk en dat is natuurlijk ook precies de bedoeling.

Het regent hier nog steeds pijpenstelen, dus grijp je breinaalden en een bol wol en beginnen maar!

1 opmerking:

  1. Wat een mooie steek!
    Alleen, als ik hem brei, is hij niet zo mooi... :-(
    Ik heb naald nr 6 gebruikt voor naald nr 6- wol. Moet ik een grotere naald of een dunnere wol gebruiken? Wat raad je me aan?
    Groetjes,
    Eva R

    BeantwoordenVerwijderen