donderdag 10 mei 2012

Jampotspeldenkussen of Kilner Jar Pincushion


Hoeveel mensen zullen er googelen op het woord jampotspeldenkussen bedacht ik onder het schrijven, maar dat is wel wat ik jullie vandaag wil laten zien. In de winkel hebben we namelijk sinds kort inmaakspullen van het Engelse merk Kilner; de echte jampotten, flessen, trechters en neteldoeken, maar ook inmaaketiketten en natuurlijk kookboeken erbij. We werden helemaal enthousiast toe onze vertegenwoordiger deze spullen liet zien. Ik werd vooral blij van de potten, want ik had al een paar keer op internet gezien dat er van de deksels leuke speldenkussens gemaakt werden. Dat heb ik vandaag dus geprobeerd.



Als eerste kies je een leuk stofje. gebruik het deksel als sjabloon en knip een cirkel die ongeveer 3 centimeter groter is in omtrek. Knip ook een cirkel uit karton, iets kleiner dan de deksel (gebruik de achterkant van een schrijfblok ofzo).
Voor de vulling van het speldenkussen heb ik een stapeltje rondjes geknipt uit fiberfill.


Rijg een draad door het stofje (gebruik een dubbele draad, want natuurlijk brak bij mij de draad bij het inrimpelen omdat ik veel te hard trok).


Leg de vulling op het stofje en het kartonnen cirkeltje daar weer bovenop. Trek de draad aan en steek nog een paar keer heen en weer door de stof om het hele pakketje goed af te hechten.


Als laatste leg je je "kussentje"op de deksel (ik heb het kussentje vastgelijmd) en schroef je het andere stuk deksel er omheen. Nu de pot nog opvullen met knoopjes, lintjes, garen of andere leuke spulletjes en dan kan je je vriendin er blij mee maken (die natuurlijk ook dol is op handwerken!)

Het ging natuurlijk allemaal niet in 1 keer goed, want ik begon met veel te veel vulling en een te groot kartonnetje. Als je dan alles netjes gemaakt hebt blijkt je deksel niet meer dicht te willen schroeven omdat alles te dik is. Dus dat is wel een beetje passen en meten, maar ik wil nog een klein potje maken en dat gaat vast al beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten