zondag 14 augustus 2022

Zoetzuur van courgettes, de snelle methode

Als je je koelkastdeur open doet en je ziet ongeveer op elke plank courgettes liggen, dan wordt het tijd om courgettezoetzuur te maken.


De vorige keer dat ik het maakte koos ik voor een recept waarbij je de blokjes courgette bestrooide met zout en dan een paar uur liet staan. Het idee erachter is dat er dan wat vocht uit de courgettes trekt, neem ik aan. Je moet daarna de courgettes vele malen spoelen met een plens koud water want ze blijven ontzettend zout. Ik vond het geen succes, onhandig en verspilling van water. Dus dit keer liet ik dat hele zoutverhaal achterwege, gaat veel sneller! Ook vond ik de verhouding tussen zoet en zuur niet helemaal goed, wij vonden het zoetzuur iets te zoet. Ook dat heb ik een beetje aangepast met het volgende resultaat:

Courgettezoetzuur

Ingrediënten:
2 kilo courgette in blokjes (of welke andere vorm je maar leuk vindt)
2 uien, gesnipperd
1 liter natuurazijn
400 gram suiker
2 theelepels zout
3 theelepels kurkuma
5 theelepels mosterdzaad

Doe de suiker, azijn, zout en kruiden in een pan. Zet dit op het vuur en laat lekker trekken. Snijd ondertussen de courgette in blokjes en snipper de uien.
Doe dan de courgette en uien bij het azijnmengsel en laat nog 5 minuten koken. Af en toe roeren om alles goed te mengen.


Neem de pan van het vuur en vul schone potten met dit zoetzuurmengsel. Deksel erop en klaar alweer. Zet de potten even ondersteboven en laat ze afkoelen.

Je kunt dit zoetzuur eigenlijk goed vergelijken met een potje augurken. Heerlijk bij Indisch eten of macaroni. Maar ook lekker bij een tosti of door een salade. De mogelijkheden zijn plenty. En in deze dure boodschappentijden is het best fijn om wat voorraad aan te leggen met die heerlijke groenten uit je tuin.


Fijne dag!
Marie-Louise



1 opmerking: