maandag 29 november 2021

Stedentripje met Noorse muts

Een paar weken geleden gingen dochterlief en ik voor het eerst samen twee dagen op stap. We gingen naar Utrecht, een gezellige stad en goed te bereiken per trein vanaf Groningen. Min of meer per ongeluk kozen we voor een dinsdag en een woensdag, met één overnachting in een knus hotelletje. En dat bleek een gouden greep te zijn, want het was heerlijk rustig in Utrecht. We konden alles op ons gemak bekijken zonder ons door hordes mensen te moeten wurmen, ideaal dus. 

We hebben lekker gewandeld en gewinkeld en daarbij mocht een wolwinkel natuurlijk niet ontbreken 😊: Sticks & Cups. Dochter koos wol voor een Noorse muts, het patroon was nog niet af, maar zou door de winkelmevrouw naar mij gemaild worden. In de winkel mocht ik al wel een foto maken van de "voorbeeldmuts". Helaas heb ik nog steeds geen patroon ontvangen, maar met behulp van de foto en een oude muts die goed paste kwam ik zelf een heel eind. Zelf kocht ik ook nog twee boeken met prachtige patronen. Volgens mij heb ik ondertussen genoeg wol en inspiratie voor de rest van mijn leven. 

Gisteren was het een lekkere grijze dag, ideaal om binnen te zitten en toen heb ik de muts dus op de naalden gezet. Het weer knapte de hele dag niet op, zodoende was de muts 's avonds al af. De pompon heb ik vandaag nog gemaakt.


Al breiend maak ik dan op allerlei papiertjes aantekeningen om vooral niet te vergeten wat ik eigenlijk gedaan heb.


En nu heb ik het allemaal even netjes opgeschreven, je weet immers maar nooit wanneer je nog een keer zo'n muts zou willen maken.



Het patroon:

100 gram grijze en 50 gram witte wol (65 meter per 50 gram).
Rondbreinaald 40cm nummer 5 of iets dikker, afhankelijk van je manier van breien. 5 Sokkenpennen werken ook prima.

64 Steken opzetten (met grijs) en sluiten tot een cirkel. 28 naalden boordsteek breien (1r, 1av).
Dan 4 naalden tricotsteek breien en vervolgens het motief inbreien (zie foto hieronder).


Dan nog 1 naald tricotsteek breien en beginnen met minderen als volgt:
1. 6 r, 2rs (8x) = 56 steken    2rs = 2 steken recht samenbreien
2. Alle steken recht breien
3. 5r, 2rs (8x) = 48 steken
4. Als 2
5. 4r, 2rs (8x) = 40 steken
6. Als 2
7. 3r, 2rs (8x) = 32 steken
8. Als 2
9. 2r, 2rs (8x) = 24 steken
10. Als 2
11. 1r, 2rs (8x) = 16 steken
12. 2rs (8x) = 8 steken

Door de overgebleven 8 steken een draad rijgen, aantrekken en afhechten. Alles losse draadjes afwerken.

Van de overgebleven wol eventueel een pompon maken en bovenop de muts vastnaaien.


Het ging echt lekker vlot, zo'n muts breien. Dus als je een beetje opschiet kan je voor ieder gezinslid nog zo'n muts onder de kerstboom leggen.

Fijne dag!
Marie-Louise




2 opmerkingen:

  1. Wat gezellig om samen weg te gaan! Ik houd er ook niet van als het zo druk is... De muts is echt leuk en typisch Noors. Leuk dat je het zelf hebt uitgevogeld.. dat voelt nòg leuker aan dan via het patroon.
    En wij hebben gelukt; misschien brei ik hem nog wel na via jouw beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen