vrijdag 22 januari 2021

Crea 2021 - De B van Baret

Toen ik jong was speelde ik graag met barbies. Ik vond het vooral heel leuk om ze op allerlei manieren aan te kleden met hun eigen kleren en lapjes en lintjes. Ook had ik een tienerpop met mooie kleren. Mijn moeder en tante naaiden allerlei mooie outfits voor deze pop. Sinds een paar jaar verkopen wij ook poppen in de winkel van het merk Spaanse merk Paola Reina. Ik vind het een heel mooi merk en ze hebben ook hele leuke tienerpoppen. En je raadt het al, ik kon het niet laten en kocht er lekker eentje voor mezelf. Voor die pop wilde ik dan kleertjes maken en die delen op mijn blog, maar tot nu toe is dat er niet van gekomen (te veel andere dingen die ook nog moeten, je kent het wel). Maar nu is het me toch gelukt, hoewel het maar een klein kledingstuk is, afgelopen week breide ik een baret.


En onder het breien maakte ik ook snel wat aantekeningen, zodat ik het patroon met jullie kan delen.

Ik gebruikte een restje sokkengaren en 5 sokkennaalden nr 2,5.
Zet 56 steken op verdeeld over 4 naalden (dus 14 steken per naald) en sluit tot een cirkel.
Brei 7 rondes boordsteek (1r, 1av)
Meerder in de volgende ronde als volgt: 1r, 1meerdering, 1 av. Herhaal dit over alle steken. Je hebt nu 84 steken.
Brei vervolgens 15 rondes tricotsteek.

Nu ga je aan de minderingen beginnen.
Brei 2 steken recht samen, 1 steek recht. Herhaal dit de hele ronde. Je hebt nu weer 56 steken.

Brei 5 rondes tricotsteek.

Minder in de volgende ronde als volgt: 2 steken recht samen, 1 steek recht. Herhaal dit de hele ronde en eindig met twee steken recht samen. Je hebt nu 37 steken.

Brei 3 rondes tricotsteek.

Minder in de volgende ronde als volgt: 2 steken recht samen,1 steek recht. Herhaal dit de hele ronde en eindig met twee steken recht. (25 steken)

Brei 1 ronde tricotsteek.

Minder in de volgende ronde als volgt: 2 steken recht samen, 1 steek recht. Herhaal dit de hele ronde en eindig met 2 steken recht samen (dit doe je dus 2 keer achter elkaar aan het eind). Je hebt nu 16 steken.

Brei 1 ronde tricotsteek.

In de volgende ronde brei je alle steken samen. Je hebt nu 8 steken. Als je het makkelijk vindt kun je nu de steken verdelen over 2 pennen in plaats van 4 pennen. Je breit dan met drie pennen in totaal.

In de volgende ronde brei je weer alle steken samen. Je hebt nu nog maar 4 steken op de pen.

Als laatste brei je 3 minirondjes van 4 steken. Dat is het puntje boven op de baret. Nu breek je de draad af en haalt hem door de  4 steken. Nog even de draadjes afwerken en klaar is je baret. 

Het mooiste is om de baret nog even een beetje plat te drukken met behulp van je strijkijzer. Dan komt de baret mooi in vorm.

Onderkant van de baret

En de bovenkant



Als ik tijd over heb kan ik natuurlijk ook nog Beenwarmers maken, of een Broek. Maar nu ga ik lekker even kijken wat voor mooie dingen er nog meer gemaakt zijn met de letter B.

Fijne dag!
Marie-Louise


24 opmerkingen:

  1. Wow, mooi! En dan maar snel bezig voor een cape voor volgende keer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je brengt me op een idee. Een cape zou ook heel leuk zijn!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke baret en ook in een prachtige kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. De groene wol was gewoon een overblijfsel van een paar gebreide sokken.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ja, ik ben weg van het merk poppen. Ze hebben ook hele mooie babypoppen.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie baret, mmm ik denk dat Julia er ook wel een wil.
    Ik ga je patroon bewaren :-)
    Leuk dat je ook mee doet, ik voeg je toe aan mijn lijstje, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een heel leuk idee, dat crea 2021. Geeft je echt een extra impuls om creatief bezig te zijn.

      Verwijderen
  5. Baret..., leuk uniek woord! Wat heerlijk als je als poppenmoedertje zoveel kleertjes krijgt. Ik was er ook dol op. En nu ontwerp jij zomaar zo'n schitterende baret! Bedankt voor het patroon, ik ga het bewaren voor wie weet ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo'n stapel heb ik ook in huis: Allemaal leuke ideeën voor ooit als ik veel tijd heb.

      Verwijderen
  6. Een heel mooie baret en hij staat haar fantastisch !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Delicious! We share a passion for dolls ... Over the years I have made several clothes and knitted accessories for different types of dolls and I have collected some ... I will follow you with pleasure!
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you and welcome to my blog, I hope to share some more patterns for my doll in the future.

      Verwijderen
  8. Hallo Marie Louise, Ik zou wel graag de naam weten van jullie winkel en welke plaats,
    Gr Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze winkel heet Marikari en is gevestigd in Norg. Helaas zijn we momenteel gesloten door de Corona. We hopen, net als zovelen, op betere tijden!

      Verwijderen
  9. Zie net 114 km naar Norg.
    Hopelijk misschien een keer op vakantie naar Drenthe
    Dan maar even kijken in jullie winkeltje naar al dat moois.
    Maar wie weet of het dit jaar lukt i.v.m corona.

    BeantwoordenVerwijderen