dinsdag 7 april 2020

Voorjaar in een flesje

Wat is het een heerlijk weer vandaag. Niet te warm, maar wel zo'n fijn voorjaarszonnetje. Dan ziet de wereld er toch een stuk vrolijker uit. In de moestuin is nog niet zo veel te beleven, maar als ik goed kijk zie ik de eerste groene asperges boven de grond piepen.



De enige plant die altijd met een reuzevaart van start gaat in het voorjaar is de rabarber en zodoende oogstte ik vandaag mijn eerst maaltje.

Je kan er natuurlijk gewoon rabarbarcompote van maken of jam, maar ik wilde graag limonadesiroop maken, gewoon omdat ik dat nog nooit gedaan heb en benieuwd ben naar het resultaat. Nou, ik kan je zeggen, het is echt lekker, voorjaar in een flesje!

Zo maakte ik de limonadesiroop:

Snijd 500 gram rabarber in stukjes en doe dit in een pan samen met 200 ml water. Laat zachtjes koken tot de rabarber zacht is. Zeef dit prutje vervolgens door een neteldoek en vang het vocht op.
Ik had uiteindelijk 400 ml mooi rozerood rabarbersap. Doe dit sap terug in de pan samen met 175 gram suiker en laat even opkoken. Schenk de siroop direct van het vuur in schoongemaakte flessen. Dopje erop en klaar is je limonadesiroop!


Proost!

en een fijne dag met veel zon!
Marie-Louise


10 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je op mijn blog reageerde. Zo kom ik weer bij jou terecht. Ik vind rabarber heerlijk. Heb weleens aardbeitaart met rabarber gegeten, echt heel erg lekker. Maar gewone compote is ook lekker. En dan siroop? Lijkt me heerlijk fris.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het ook lekker om wat aardbeien mee te koken in de siroop. Dat zal ik volgende keer eens proberen.

      Verwijderen
  2. Klinkt heerlijk.
    Wat een leuke flesjes ook. 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je. In die flesjes zat ooit een soort dropwater. Ik gebruik ze ieder jaar weer opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hè rabarbersiroop. Mijn planten zijn nog een beetje te klein, maar ga het ook zeker weer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker lekker. Zo kan je vroeg in het voorjaar toch al iets lekkers maken uit je moestuin.

      Verwijderen
  5. Ik ben op zoek naar rabarber recepten.
    Deze siroop lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen