zondag 19 januari 2020

Onverwoestbare kamerplanten

Als tiener wil je je kamertje wel eens opleuken met een paar gezellige kamerplanten en mijn dochters vormen hierop geen uitzondering. Bij ons blijkt het houden van kamerplanten helaas gedoemd te mislukken. De kamers van mijn dochters hebben schuine daken en alleen een dakraam, waardoor ze niet heel licht zijn en ja, daar houden kamerplanten niet van. Nadat iedere bladplant die wij aanschaften het binnen een maand opgaf kochten we als laatste redmiddel een vetplantje en een cactus, voorzien van trendy buitenpotjes.

De vetplant gaf als eerste de geest. Hij rotte van binnenuit weg en op een dag viel hij, zeg maar, gewoon van z'n stokje. Einde vetplantje. Ik kan me nog uit mijn jeugd herinneren dat mijn moeder deze vetplantjes moeiteloos opkweekte, waarbij er naast de grote vetplant ook kleine jonkies begonnen te groeien. Bij ons leek het er in de verste verte niet op.

Als tweede volgde de cactus, die zag eruit als een ingestorte pompoen na een nachtje nachtvorst. Nou bleken al die leuke bloempjes die erin zaten hartstikke nep te zijn, dus de cactus was so wie so al helemaal lek geprikt, kansloos dus.

Toen zag ik nog maar één oplossing, gehaakte kamerplanten. Voordeel is dat die ook hartstikke hip zijn momenteel. En zo haakte ik afgelopen december in het geheim een paar kamerplantjes en die legde ik mooi ingepakt onder de kerstboom.

Voor dochter 1  haakte ik twee cactusssen.
Ik zocht wat patroontjes en ideeën op internet en gebruikte alleen maar restjes wol.
De nepbloempjes prikte ik gewoon weer in de nepcactus, net echt.


Voor dochter 2 maakte ik een erwtenplantje. De foto is zoals gewoonlijk weer lekker beroerd, maar het idee is wel duidelijk denk ik.

Op internet kan je volop ideetjes en patroontjes vinden. Ik gebruikte de patroontjes van wolplein:

En voor het erwtenplantje liet ik me inspireren door PriePraat:

Als je eenmaal op internet begint te zoeken zie je de leukste planten voorbij komen en kan je je hele vensterbank vol haken (als je maar genoeg tijd hebt).

En tot nu toe gaat het verzorgen van deze plantjes inderdaad probleemloos, ze staan er nog net zo fris en fruitig bij als in december.

Fijne avond!
Marie-Louise







9 opmerkingen:

  1. Dat is lief van je!!
    Ik zal je vertellen.... mijn dochter heeft net zo'n kamer en net zo'n drama met plantjes.
    Waar leuk om een paar te haken en die dan onder de kerstboom te leggen als kadootje, ga ik onthouden!
    Ze is in maart jarig, wie weet heb ik tijd🙄

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn schattig trouwens, beide.
      De cactussen vind ik leuk, maar die andere ook.
      Deze overleven het wel, let op mijn woorden.

      Verwijderen
    2. Het was ook echt leuk om te maken. Niet teveel werk en ze waren er ook echt blij mee. Dus ik zou het zeker proberen (als je de tijd kan vinden :).

      Verwijderen
  2. Goed idee om het zo op te lossen :)
    Groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaaaa dat is de oplossing maar cactussen die heb ik niet meer ik had altijd de stekels in mijn handen geen idee hoe ik dat deed nu alleen nog groen planten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat het met de echte planten niet lukte. Gelukkig heb jij het creatief opgelost met mooie, gehaakte planten.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker jammer. Een echte plant heeft wel mijn voorkeur hoor, maar dit staat ook wel gezellig.

      Verwijderen