zaterdag 20 april 2019

Gehaakte boodschappentas in miniformaat

Mijn zus heeft een hele leuke gehaakte boodschappentas. Het is een machinaal vervaardigd exemplaar en heel handig in het gebruik. Dus toen ik het ding een keer in handen kreeg heb ik het eens even goed van alle kanten bekeken, het was zo heel handig gemaakt, maar hoe precies?

En vandaag kwam ik ineens op het lumineuze idee om een miniversie te maken. Zo kon ik alles even uitproberen, zonder dat het me een week haakwerk kostte (of meer). Kleine tasjes haak je immers snel en als je een stukje uit moet halen is dat dan ook niet direct een ramp waarbij de moed je in de schoenen zakt. Dus zo gezegd, zo gedaan.

Dit is dus het idee, maar dan groter.


Je begint met het haken van een vierkant. Lekker simpel en daar houd ik wel van.
Ik haakte een vierkant van 16 x 16 vakjes. 1 Vakje bestaat uit 1 stokje en 2 lossen.

Als het raster klaar is ga je aan 1 kant vasten haken. Daarbij minder je in een paar toeren tot je nog 9 vasten over hebt. Hierdoor gaat die kant van je vierkantje rimpelen. Je doet precies hetzelfde aan de tegenoverliggende kant van het vierkant. Nu wordt het al een beetje een "zakje". Vervolgens haak je aan deze twee kanten een handvat en tegelijkertijd minder je ook aan de andere twee kanten. Die kanten laat je wat minder rimpelen. Nou, dat is een beetje het idee. Ik ga nu proberen een groot exemplaar te maken en dan zal ik netjes alles opschrijven wat ik gedaan heb. Nu was ik zo enthousiast dat ik me geen tijd gunde om alles goed op te schrijven. Wordt dus vervolgd.


En om in de paasstemming te komen heb ik het tasje ook nog even gevuld met eieren (ze waren nog wel rauw, dus voorzichtig aan maar).

Nu ga ik een groter exemplaar proberen te maken, dat lijkt me een heerlijk werkje voor de komende dagen. Lekker in de zon met een koffie en een haakwerk, wat wil een mens nog meer.

Fijne paasdagen en geniet van het mooie weer!
Marie-Louise


2 opmerkingen:

  1. Lijkt best simpel, maar ik vind het knap dat je er zo zelf je patroon van gemaakt hebt.
    Leuke kleur ook, echt Paas kleurtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, mmm lijkt me ook wel leuk voor Julia
    Zij kan nog wel een tas/net gebruiken :)
    Fijne Paasdagen, Anita

    BeantwoordenVerwijderen