maandag 29 oktober 2018

Sterren rijgen van kralen

Vandaag was een dag die vooral uit wachten bestond. Dat kwam zo, gisteren begaf de thermostaat het. (Gelukkig hadden we de houtkachel nog). Dus vanochtend gelijk de installateur gebeld en die zou na drie uur langskomen. Verder had ik ook de dierenarts nodig en die zou bellen zodra hij in de buurt was. Dus je drentelt de hele  dag een beetje door je huis, telefoon in de buurt zodat je niemand mist. En dan ga je toch niet zo voortvarend als anders aan de slag, want stel dat je net in de moestuin bent als de bel gaat. Nou ja, een beetje suffe dag dus. Maar gelukkig kwam ik weer iets leuks tegen op internet, dus na wat huishoudelijke klussen heb ik heerlijk zitten prutsen met draad en kralen.


Dit was mijn eerste probeersel en ik was er best content mee. Ik gebruikte houten kralen van 15 mm. en waxkoord. Je rijgt 12 houten kralen aan het waxkoord en sluit die tot een cirkel. 

Ik heb het proberen uit te leggen in een tekening.
Eerst dus de zwarte lijn volgen.


De tweede ronde rijg je steeds 2 kralen tegelijk aan je draad en volg je de rode lijn. 
De derde ronde rijg je steeds 1 kraal tegelijk aan je draad en volg je de blauwe lijn.
Je breekt je draad niet af tussendoor, maar rijgt gewoon steeds door.
Aan het einde knoop je de begin- en einddraad stevig aan elkaar en knipt ze af.
De lijnen geven dus de route aan die je draad moet volgen.


Na één ster waren helaas de houten kralen op.

Gelukkig had ik nog van die hele kleine kraaltjes en een klosje heel oud, maar stevig garen.


En daarmee reeg ik nog vier kleine sterretjes. Dat was wel vééééél meer gepruts.


Als je heel veel geduld heb zou je er een prachtige slinger van kunnen maken in de kerstboom (heb ik niet helaas). Maar ze zijn ook heel leuk om als extraatje op een kerstkaart te doen, of om een cadeautje mee te versieren. Je zou denken dat het al bijna kerstmis is.

Als je trouwens op pinterest kijkt kom je de wereld aan leuke ideeën tegen met kralen. Ik probeerde nog een paar andere sterretjes, maar deze vond ik het mooist tot nu toe.

Nu wordt het tijd om voor het eten te zorgen, de jeugd komt net terug uit school, dus helaas moet ik even wachten met rijgen. Morgen weer verder.

Fijne dag!
Marie-Louise


5 opmerkingen:

  1. Ze zijn idd erg leuk!

    Die met parels kunnen mij het meest bekoren. Ik ben van de fijne dingen!! Hihi...

    Fijne dag!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk.
    Vooral die glimmende, kleine sterren.
    Helemaal mijn ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De houten ster vind ik erg leuk! Ik heb toevallig van de week houten kralen gekocht voor een ander projectje, maar die zijn misschien wat klein. Toch maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf ook kleinere houten kralen gekocht. Daar wilde ik ze ook nog van rijgen en dan met een klein lintje als hanger in de kerstboom. Volgens mij kan het met allerlei kralen hoor.

      Verwijderen