zondag 21 oktober 2018

Afscheid van een tuinseizoen

Als je nu door de tuin loopt voelt het altijd een beetje als afscheid vind je niet? De moestuin is een puinhoop (dat overkomt me ieder jaar weer). Het onkruid heeft weer gewonnen. Het wordt dus  tijd om de laatste groenten te oogsten voor we vorst krijgen. En dan wil ik deze winter proberen een deel van de moestuin af te dekken met karton. Het onkruid schijnt daaronder te verstikken en dan hoop ik dat ik het nieuwe seizoen iets minder hoef te spitten. Ik probeer het maar gewoon, dan zal ik volgend voorjaar wel merken of het bevalt.

En de dahliaknollen moeten uit de grond, maar daar wacht ik toch nog even mee, want ik kan nog steeds een bosje plukken voor op de vaas.


Het is nu eind oktober en toch valt er nog steeds wel iets bloemigs uit je tuin te halen.


Vandaag oogstte ik de laatste citroenverbena. Je kunt het prima drogen en er een heerlijk theetje van zetten. Ook siroop van citroenverbena is heerlijk. (Onderaan dit bericht vind je nog een linkje naar een vorig bericht over citroenverbena).


Ook al is het herfst, er valt nog steeds veel te genieten in de tuin. We hebben een joekel van een hulstboom (ik denk al heel oud) die ieder jaar helemaal vol bessen zit. Prachtig. Voor de kerst wordt hij helaas ook ieder jaar steevast leeggegeten door een troep kramsvogels. Maar er blijft altijd wel een takje bessen achter voor kerstmis.


Kardinaalsmuts, ook heel mooi in de herfst.

Samen met één van de dochters knutselde ik een vetbollending (hoe moet je dat nou noemen) voor de vogels. En ik zette de het voerstokding weer buiten.

Voerstokding


Vetbolding
Drie vetbollen aan elkaar knopen met stukjes touw en tegelijkertijd een stukje snoeihout ertussen prutsen. Aan de onderkant een denappel voor de sier. Ook vastgeknoopt met een stukje touw.

Het is iedere dag een drukte van belang bij het vogelvoer. Heel leuk om te zien. Behalve als je er een foto van wil maken, dan laten alle vogels het ineens afweten. Ze zitten me gewoon uit te lachen ergens in een boom.

En we maakten een schaal met pinda's, appels en besjes. Leuk voor op het tafeltje. En daar kwamen dan weer wel twee hele exotische vogels op af...... De schaal was in no time leeg.


Ik ga maar weer even naar buiten, tijd om blad te harken. Er valt genoeg uit de bomen hier.

Fijne dag!
Marie-Louise




2 opmerkingen:

  1. Heerlijk hé de tuin nu, oké heel veel bladeren en takken en wij eikels ;) maar net zoals je zegt, nog steeds bloemen en de vogels die op bezoek komen GEWELDIG :) Even een waarschuwing betreft de vetbollen. Opletten met de hond (als je die hebt) dat die geen vetbol opeet. Dat is namelijk heel slecht/gevaarlijk voor hem/haar. Onliemie kan daar over meepraten. Naar aanleiding van je blog over de vijgenjam ga ik kijken om zelf een vijgenplant te kweken, heb op het WWW gezocht en uitleg gevonden. Bedankt voor je gezellige blogbericht en een fijne avond. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt nog best veel moois in de tuin! Gezellig om daar een vaas mee te vullen.
    Tja, die moestuin... hier ook een zootje. Ik denk dat het normaal is hoor in de herfst... Handige tip van dat karton; misschien doe ik dat ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen