zaterdag 28 juli 2018

Theedoek met een gehaakte rand

Oké, nog even over het weer en dan houden we erover op. Het was heet, heel heet en het wil nog steeds niet regenen hier. Maar als het goed is komt er vanmiddag dan eindelijk een buitje (als we buienradar mogen geloven). Te warm dus om je te bewegen, dus toen heb ik maar een randje om een theedoek gehaakt, je moet wat tenslotte.


Als eerste moet je op zoek naar een leuke theedoek. Bij de meeste winkels hebben ze alleen hele saaie. Maar bij de Zeeman vond ik dit exemplaar in de bak met afgeprijsde artikelen. € 0,75 moest ik ervoor betalen. Waar vind je dat nog tegenwoordig?


Voor deze theedoek gebruikte ik katoen nr. 8 en haaknaald 2,5. Eerst festonneerde ik een rand om de theedoek. En daarna haakte ik een rijtje vaste. Om iedere festonsteek 1 vaste. Ik tel het aantal steken niet, ik hoop maar gewoon dat het een beetje uitkomt aan het eind van de rit. 


Op de hoeken haakte ik twee vasten in iedere festonsteek, zo kom je netjes ruim de hoek om.


En daarna fantaseerde ik een eenvoudig steekje, anders werd de rand al snel te groot met deze wat dikkere katoen.

Ik startte gewoon bij mijn laatste vaste als volgt:
Sla 2 vasten over en haak 5 stokjes in de volgende vaste. Sla weer 2 vasten over en haak een halve vaste in de volgende vaste.


Dit blijf je steeds herhalen en zo ontstaan de mooie halfronde boogjes.


Als je bijna helemaal rond bent kijk je of je een beetje goed uitkomt, en anders moet je een klein beetje smokkelen (en dat ziet niemand tijdens het afdrogen).
Sluit tenslotte af met een halve vaste.
En klaar is je theedoek!



Hier zie je hoe ik de hoek gehaakt heb.


Fijne dag! (Hopelijk met een beetje regen)
Marie-Louise


Heb je de smaak te pakken? In dit blogje (klik) heb ik nog een theedoek met een gehaakte rand beschreven.




4 opmerkingen:

  1. Dat staat zo gezellig hé, zo'n gehaakt randje! Héél mooi vind ik dat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er leuk uit, haast zonde om te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie randjes en het staat zo gezellig :)
    Zo'n exclusief randje maakt de theedoek af :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er erg leuk uit! De doekjes erbij heb je vast ook gemaakt? Heel vrolijk, zo'n setje.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen